En finsk marsch på repertoaren...

= väl förberedd för flytt till Finland?

Kommentaren från väldigt många i musikåren när jag berättat att jag ska flytta till Finland är: "Jamen du kan ju en finsk marsch i alla fall!". Tydligen är det viktigaste om man ska flytta utomlands att man är förtrogen med landets marschrepertoar. Och en kan jag ju då, eftersom vi har just en finsk marsch i vårt figurativa program (tillsammans med ett par svenska, en tysk och en amerikansk).

Tur det kanske. Det innebär även att jag kan åtminstone två ord på finska eftersom jag kan namnet på marschen (Muistoja pohjolasta). Och det är faktiskt mer än vad många andra i kåren kan, för många är den såpass outtalbar att den bara kallas "den finska" eller (i stavförarens fall) "mojsto pojsto". Tyvärr har man sällan användning för orden i titeln i vardagen (på svenska heter den "minnen från Norden"). Men man vet aldrig, kanske kan det när man arbetar i skärgårdsmiljö vara bra att kunna ett väderstreck i alla fall?








Nu återstår att se om man så småningom kan hitta någon orkester att spela i i Ekenäs, så att man får utöka sin finska repertoar något.

Kommentarer
Postat av: Per

Aningen vemodig men väldigt fin marsch! Man kan ana lite av det finska folkets stolthet - och även umbäranden - genom åren.

På tal om Finland kommer jag att tänka på småkakorna "finska pinnar". Har de något med Suomi att göra och i så fall - på vilket sätt? Kunde vara kul att veta; det är ju goda kakor!

2011-03-04 @ 07:52:01
Postat av: Kajsa

Jag har ingen aning om vad de finska pinnarna har med finland att göra, om de nu faktiskt har något med finland att göra (troligen inte). Men goda är de förvisso.



Ja, vi svenskar lämnade väl kanske kvar lite av det klassiska svenska vemodet i Finland? Och då spelas marschen ändå lite snabbare och glättigare här än vi brukar göra! Du får gå på Ystad tattoo i år och höra och jämföra - min musikkår kommer att vara där och göra sitt figurativa program (inklusive Muistoja pohjalasta), tyvärr utan mig på trumpet dock eftersom jag ju flyttat ifrån kåren för länge sen vid det laget...

2011-03-04 @ 19:27:41
Postat av: Per

Vi har länge tänkt att övervara Ystad tattoo; och nu finns det ju speciell anledning.

2011-03-07 @ 12:36:09
Postat av: Kajsa

Ja, hoppas bara de får ihop trumpetare eftersomm jag flyttat då och resten av sektionne är LDK-folk och jobbar då...

2011-03-07 @ 13:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0