Stjärnögd!

"Hitta duret" är ju en övning som dyker upp då och då här på bloggen, och en gång tidigare har ni också fått leka "gissa ögat". Men bara en gång, och jag tycker nog att det är dags igen. Så vem är det här med stjärnglans i blicken?




Samma djur, samma öga - att färgerna är olika beror bara på vinkel och ljus.



Själva ögat är alltså det runda svarta med en stjärna i. Ber om ursäkt för att skärpan inte är den bästa, det har sin förklaring men den får ni inte reda på nu.

Och på tal om intressanta ögon, har ni noterat ögonen på bilden av malen Hjördis för ett par inlägg sen? De ögonen har ett reflekterande skift för att malen ska kunna leta mat i dåligt ljus, precis som en katts ögon, och det är därför de lyser som vita strålkastare på bild - men egentligen är ögonen mörka.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka fina ögon! Jag vet inte alls vad det kan tänkas vara dock... kackerlacka!?

2011-03-24 @ 14:17:05
Postat av: Kajsa

Jag avslöjar inte det rätta svaret än jag, men ja, just de fina ögonen är faktiskt ganska utmärkande för djuret i fråga.

2011-03-24 @ 16:35:59
Postat av: Per

Vore det inte för just stjärnan, skulle jag gissa, att ögat tillhör någon art bland hoppspindlarna.

Och om jag är osäker på detta, vet jag med säkerhet (via Elins blogg), att du fyller år idag; så stort grattis på födelsedagen!

2011-03-24 @ 16:52:28
Postat av: Kajsa

Tack så mycket!

2011-03-25 @ 00:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0