Finska företeelser - rojalism

Kungliga tilldragelser är normalt inte sådant jag gärna bloggar om, och det här handlar heller inte om tillökningen i kungahuset i sig utan snarare om den finska reaktionen på det. I en republik skulle man ju lätt kunna tro att denna händelse skulle gå ganska obemärkt förbi och snarast få viss uppmärksamhet i skvallerpressen samt som en mindre notis bland utlandsnyheterna. Men inte då - detta var en huvudnyhet i finska media i går.

Dessutom är det uppenbarligen så att man som inflyttad svensk i Finland automatiskt är expert på det svenska kungahuset och förväntas kunna och vilja uttala sig om det i media. Så när jag kom till jobbet i går möttes jag av en väldigt överentusiastisk och uppspelt radiojournalist som ställde frågor i stil med hur jag kände inför denna stora händelse? Vad betydde detta för mig? Vad tyckte jag att prinsessan skulle heta? Hur skulle jag fira?

Det var ju tur att jag faktiskt hade hört nyheterna på radio på morgonen, för annars hade jag inte ens vetat om att det fötts ett barn...men radiojournalisten var nog ändå lite smått besviken över bristen på entusiasm och intresse hos både mig och den andre svensken på Aronia som också blev intervjuad. Men en naturvetenskaplig forskningsinstitution är nu troligen inte det bästa stället att leta efter rojalister på.

I alla fall lyckades jag hålla tand för tunga och inte ge några provocerande svar på frågorna. Jag svarade till exempel inte på frågan om hur jag skulle fira att jag skulle tillbringa kvällen med att i sällskap med forskarkolleger se en belgisk film (Bullhead) om skumma köttaffärer, som av den doktorand som var ansvarig för filmvalet beskrevs som "apparently not a romantic comedy".

För att vara ett land som i modern tid valt att vara en republik verkar finländarna i alla fall vara väldigt förtjusta i kungligheter, åtminstone att döma av det stora mediaintresset. Jag vet dock inte om detta speglar hela Finland eller om det mest är en finlandssvensk företeelse att intressera sig för det svenska kungahusets förehavanden?

Men de flaggade åtminstone inte!

Kommentarer
Postat av: Per

Trots allt blir det ju en ny flaggdag i Sverige; de med namnsdag då kommer att kunna känna sig hedrade :)

2012-02-28 @ 19:57:17
Postat av: Kajsa

Ja...här var för övrigt flaggdag idag, de har ju så många sådana här i Finland. I dag var det "Kalevaladagen" eller "den finska kulturens dag". Och jag måste ju återigen påtala att jag tycker mycket bättre om den typen av flaggdagar än kungliga namnsdagar.



Men man undrar osökt hur firandet ser ut? Samlas man och läser högt ur Kalevala månne? Finns en speciell Kalevalabakelse (det fanns en Runebergsbakelse på Runebergsdagen)? Måste fråga på jobbet!

2012-02-28 @ 22:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0