Finska företeelser - "hastighetsbegränsning upphör"
Vägmärket ovan betyder förstås att hastigheten 60 upphör. Men notera att skylten inte säger något om vilken hastighet det är som gäller istället för 60! Detta är som tur är ofta ganska självklart, men långt ifrån alltid.
Detta är en skylt jag spontant skulle gissa kunde förekomma efter ett vägarbete eller annan företeelse där man tillfälligt sänkt hastigheten en kortare sträcka. Men så är det inte, utan det här är en väldigt vanlig och flitigt använd skylt på finska vägar. Den används i samband med permanent sänkt hastighet på kortare sträckor på landsvägar där hastigheten annars är högre, t.ex. vid korsningar eller platser med bebyggelse på båda sidor om vägen (där det inte är motiverat att sänka hastigheten ännu mer, som inne i ett samhälle). Oftast är hastigheten sänkt en kortare sträcka vill säga, men vad som är en kort sträcka kan ibland vara väldigt relativt (se exemplet från vägen mot Pojo längre ner).
Tänk er följande scenario:
Du kör på en landsväg med hastighetsgräns 80 km/h. Plötsligt kommer en 60-skylt. Du sänker hastigheten till 60 (för du kör förstås helt lagligt och håller hastighetsgränserna, till skillnad från många finländare). Du passerar en korsning, och kanske rentav lite bebyggelse också - något som tydligen föranledde en hastighetssänkning. Och det är väl helt ok. Men när du passerat förbi det där förväntar du dig förstås att hastigheten höjs igen, och du förväntar dig som svensk att få information om detta meddelst en ny hastighetsskylt, troligen en 80-skylt. En stor, rund gladgul skylt med röda kanter och "80" i stora svarta siffror, det är vad du förväntar dig. Men inte då - dina förväntningarna kommer här rejält på skam!
Istället får du skylten ovan. En gråvit skylt (den är gråare i verkligheten än den är på bilden, och gråheten förstärks förstås ytterligare av att den förstås är smutsig också!) med siffran 60 i ljusgrått överstruken med ett snedstreck. Skylten är mindre än en normal hastighetsskylt och står dessutom nästan alltid endast på motsatt sida av vägen. Skylten betyder att 60 upphör, vilket i sin tur innebär att man får återgå till den högre hastighet som gällde före hastighetssänkningen (i det här fallet i 80). En gråmulen dag är denna gråa lilla skylt ganska svår att se (och inte alltid bara gråmulna dagar). Och eftersom den ofta bara står på motsatta sidan av vägen blir den ännu lättare att missa om du får möte. Får du möte med en lastbil eller buss precis innan skylten har du inte en chans att se den eftersom den inte direkt syns på särskilt långt håll (särskilt inte om det är mulet eller dimmigt). En vägskylt i GRÅTT! Vad tänkte de på? Den är dock mycket lättare att se på natten än på dagen eftersom den reflekterar bra.
Även bortsett från att skylten är lätt att missa blir man också lätt lite förvirrad över vilken hastighet man ska köra i nu? Och nu lät det som om jag har dåligt minne och inte kommer ihåg vad jag körde i innan det blev 60, men det har jag inte och så enkelt är det inte alltid. Vad händer t.ex. om du inte kommer körande på den där 80-vägen, utan istället svänger ut på vägen från den där korsningen i exemplet ovan? Då är det 60 när du kör ut på vägen, och sen kommer det en "60 upphör"-skylt. Men om du kör ut mitt på 60-sträckan så vet du ju inte att det var 80 på vägen innan det blev 60...så då måste du gissa dig till hur fort du får köra! Oftast är det 80 på landsvägarna, men det kan också vara 100 (åtminstone under sommaren, för i Finland sänker man hastigheten på 100-sträckorna under vintern vilket jag tycker är bra), eller rentav 70 även om det är sällsynt.
Ett annat exempel är vägen till Pojo, där orkestern jag spelar i repeterar om söndagarna. Från Ekenäs kör man dit först på den större vägen mot Helsingfors till den närmaste lite större orten Karis, och där svänger man in på en lite mindre väg som leder till bl.a. Pojo. På den vägen är det först 60 ganska länge eftersom det är mycket korsningar och infarter till både Karis och en del småorter, och man passerar även ett par rondeller där hastigheten är sänkt till 50. Och efter att man sen har kört i 60 ända sen början av vägen (med undantag för rondellerna) i en halvmil sådär - så kommer den plötsligt, den lilla grå skylten "60 upphör"! Och då kan man fråga sig vilken hastighet det egentligen är som gäller istället för 60 när man hittills aldrig kunnat köra i någon annan hastighet än 60 på den vägen utom i rondellerna (och det är uppenbarligen inte 50 man ska köra i)? Men det ska man uppenbarligen veta och då är 80 en lämplig kvalificerad gissning. Det är vinter nu, men på sommaren skullle det teoretiskt kunna vara 100 (vägen är stor nog för det), och det skulle även kunna vara 70 även om det är såpass ovanligt att det inte är något man spontant gissar på. Som tur är kommer i sinom tid en 80-skylt som bekräftelse på att man gissat rätt. Men för mig känns den här skylten som en väldigt onödig källa till förvirring - de kunde väl lika gärna satt upp en 80-skylt direkt? När det nu är första gången på den här vägen man alls får köra fortare än 60?
Det verkar också som om underhållet av de här skyltarna ofta är generellt sämre än det är för "riktiga" hastighetsskyltar. Det är inte ovanligt att de står lite halvt gömda i buskarna eller så (som om de inte var tillräckligt svåra att se för att de är små och grå!). På Kimitoön, en större skärgårdsö nordväst om Ekenäs som man passerar när man ska till ett par av våra Green Islands-projektöar, finns ett par ställen där de här skyltarna skulle ha funnits men är försvunna. Lokalbefolkningen vet förstås att "här är det 80 igen," men för alla andra är det ren gissningslek...
Glöm inte hålla utkik efter den om ni kör i Finland - "hastighetsbegränsning upphör"!
Trevligt inlägg om 60-skyltarna!
Har du förresten tänkt på vilken kolossalt stor verksamhet som världens "skyltindustri" överhuvudtaget utgör? Det finns ju skyltar precis överallt - i alla möjliga och omöjliga sammanhang; man kan ju inte ta ett steg utan att träffa på massvis av dem i alla upptänkliga varianter. Hur tusan klarade sig mänskligheten tidigare? Hälften av skyltarna förvirrar dessutom säkert mer, än de klargör.
Ja, mycket skyltar blir det...
en annan intressant finsk företeelse vad gäller skyltar är att alla orter måste ha namn på både svenska och finska. Men det är lite si och så med vilket man använder - på vissa skyltar är det svenska namn, på andra finska. På stora vägar/orter ofta båda. Och om man då är i en större ort som Helsingfors där det finns skyltar med väldigt många ortnamn på och man dessutom skriver varje ort på både svenska och finska så blir det en faslig massa namn på de där skyltarna ibland - man får vara glad att det ofta går så sakta och är så mycket stopp på ringvägarna för annars hade man inte hunnit läsa dem.
Hur i hela friden klarade vi av att ta oss från Åbo till Ekenäs och hur klarade vi sedan av att köra till Helsingfors utan att bli tagna av polisii eller vad de nu heter därborta?
Antar att det senaste inlägget är från mamma? ;)
Det finns inga såna här på såpass stora vägar som de till Åbo och Helsingfors - däremot finns de på vägen till Fiskars (samma väg som till Pojo) och där var vi ju. Fast då körde ju jag...