Spindelbiblioteket 17 - Tullgren

Albert Tullgren, Våra spindlar och hur man känner igen dem. Illustrerad fickbok, urval av arter med korta beskrivningar av deras utseende och levnadssätt samt deras förekomst i landet. Utgiven 1949 på Bonnier.

 

 

Jag tycker det är intressant att man när man gjorde omslaget till den här boken ansåg det nödvändigt att förkorta Albert till Alb. Varför? Albert Tullgren hade fått plats, och A. Tullgren hade sett vettigare ut om man av någon anledning inte ville skriva ut förnamnet, men Alb...?

 

 

 

Ja, när jag nu tagit tag i eftersatta bloggserieinlägg vad gäller kackerlackorna får jag ju fortsätta med genomgången av spindelbiblioteket också, som haft sommaruppehåll sen maj. Och så här i slutet av fältsäsongen passar det väl bra att fortsätta med den svenska bestämningslitteraturen, som jag börjat gå igenom i de närmast tidigare avsnitten om Clercks svenska spindlar (se spindelbiblioteket 15) och Willanders bestämningsnyckel till släkten (spindelbiblioteket 16). Jag fortsätter med Albert Tullgren. 

 

Efter Clercks bok om svenska spindlar (utgiven 1757) så hände mycket lite på den svenska spindelfronten under väldigt lång tid, och det skulle dröja till mitten av 1900-talet innan ett nytt större samlingsverk för svenska spindlar kom ut. Albert Tullgren var författare till åtskillig litteratur om insekter och spindlar under 1900-talet, och 1945 kom Svenska spindeldjur ut i flera band som omfattar inte bara spindlar utan även andra spindeldjur. Svenska spindeldjur har sedan dess utgivits i fyra upplagor, den sista 1970. Tullgren var länge inte bara standardverket för bestämning av spindlar i Sverige, utan viktig även i andra delar av Nordeuropa.

 

Själv har jag inte Svenska spindeldjur i bokhyllan (men hade gärna haft!), men har däremot Tullgrens fältutgåva som bygger på densamma och som jag fått i licentiatpresent. Den är snarare kuriosa än praktiskt användbar eftersom den är lite för gammal – det har gjorts alltför mycket taxonomiska ändringar sen 40-talet och det har kommit till åtskilliga arter till den svenska spindelfaunan. Men den är i väldigt praktiskt fältformat, den har bra  bestämningsnycklar till både familjer, släkten och arter, den har bra teckningar, och jag önskar verkligen att den hade varit såpass ny att den faktiskt var användbar! Förvisso kan man använda den, men då måste man ha koll på alla namnändringar som gjorts och alla arter som saknas, och själv tycker jag det är besvärligt att använda Jones och Roberts (se tidigare delar av spindelbiblioteket om dessa) fältböcker som ändå är betydligt nyare av de anledningarna...

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0