Om brassbandsnördar för brassbandsnördar...
Får väl räkna mig till kategorin "andra intresserade", men tycker att det var nyttig läsning ändå. Solna Brass spelar verkligen mycket bra!
Själv har jag ett tag omgåtts med tanken - att ta upp pianospelandet på nytt. Det får nog i så fall börja med en stämning av pianot - dock inte utförd av mig; sådant vågar jag mig inte på.
(Jag återkommer med fler inläggskommentarer senare; erkänner att jag varit en dålig bloggläsare på sistone. Hur har det förresten gått med Laban?)
Jo tack, för tillfället går Laban riktigt bra (ta i trä...) efter byte av kopplingsvajer och startmotor.
Lycka till med pianospelandet! Försökte lära mig lite på gymnasiet eftersom jag tycker det hade varit praktiskt att kunna, men jag tröttnar ganska snabbt på instrument som inte går att blåsa i, det saknas liksom en dimension av spelandet...
Nej det är klart - pianot är kanske inte det optimala instrumentet isåfall.
Men på ett piano (i likhet med andra "stränginstrument") kan man ju både anslå enskilda toner och - mer eller mindre komplicerade - ackord. Det kan man väl inte få fram på instrument, som man blåser i? Jag funderade faktiskt på detta härom dagen. Har jag rätt - eller kan man i praktiken "blåsa" ett ackord; åstadkomma ett musikljud (tonkombinationstidmönster) som örat uppfattar som ett ackord?
Nej, man kan inte spela ackord på de flesta blåsinstrument (om man inte heter Gunhild Carling och spelar på flera instrument samtidigt).
Men även om man inte kan spela ackord på t.ex. en ensam trumpet, så kan du göra det tillsammans med andra musiker och därmed tänker man mycket på hur ackorden låter även om man bara spelar en enskild ton i det. Faktiskt kanske rentav mer, eftersom man på ett piano saknar möjlighet att påverka ackordets renhet eller balans utöver att trycka på rätt tangenter. På ett blåsinstrument har mdäremot möjlighet att intonationsmässigt anpassa tonen beroende på vilken tonart man spelar i och vilken plats i ackordet tonen har, och man kan därmed åtminstone i teorin spela helt rena ackord - något som är omöjligt på ett piano och andra instrument med fast, tempererad stämning, där man just eftersom man inte kan intonera har kompromissat med tonernas frekvens för att ackorden ska låta hyfsat rena oavsett vilken tonart man spelar i. Men det innebär ju också att man på t.ex. en trumpet faktiskt måste tänka på och anpassa hur den enskilda ton man spelar låter tillsammans med andra toner i ackordet medan man spelar.
Du har säkert helt rätt i detta.
Jag får erkänna, att min instrumentala kunskap och erfarenhet är alltför begränsad för att kontra med någon avvikande synpunkt. Jag diskuterade just tidigare ikväll ungefär samma frågeställning med Hans. (Han uttryckte ju förresten viss besvikelse härom dagen över, att han sällan eller aldrig fick möjligheten att spela ett "C" - vad det nu innebär - på sin basklarinett.)
Undrar varför kommentaren jag just skrev hamnade så långt upp bland de äldre kommentarerna?
Vad nu då; spökar det på din blogg? Nu hoppade ju plötsligt kommentaren rätt?
Jag vet inte riktigt vad den här bloggen håller på med ibland...
Jag har själv för dålig koll på basklarinettens omfång för att veta hur ofta man kan tänkas få spela ett C - sen beror det på vilket C för det finns ju ett gäng i olika oktaver, men jag antar att han syftar på ett i en högre oktav. Fyrstrukna? Men det är helt klart att om ambitionen är att spela höga toner så är ett basinstrument inte riktigt det rätta för ändamålet...Som trumpetare får man klart spela sådana oftare.
Jag kan ha fel - men jag tror, att det gällde ett så lågt C, som bara de riktigt kvalificerade basklarinetterna kan erbjuda?
Aha! Ja man brukar ju sällan skriva stämmor som faktiskt går så lågt som instrumentet ifråga kan spela som allra lägst...