Finska företeelser: Att inte svara på mail.
Själv är jag van att besvara mail ganska omgående när jag läst dem, och det brukar inte dröja länge innan jag läser dem såvida jag inte t.ex. fältjobbar och saknar möjlighet att kolla mail. Och jag förväntar mig ofta att andra gör detsamma och tycker framför allt att det är dålig hyfs att inte svara på mail om man sitter på en myndighet eller ett företag och har e-mail offentligt anslagen som kontaktinformation - då ska den också fungera som kontakt. Vad gäller privatpersoner anpassar jag mina förväntningar efter vem det är jag mailar till, men vad gäller jobbmail till andra forskare eller myndigheter eller företag osv förväntar jag mig svar inom några dagar åtminstone om det inte står uttryckligen på hemsidan att det kan ta längre tid. Och om det brukar ta längre tid tycker jag att man kan sätta ut det också på hemsidan eller var det nu är man har sin mail anslagen som kontaktinformation.
Vad gäller forskarkolleger fungerar det oftast bra, forskare tenderar att vara duktiga på att både kolla och svara på mail (när de inte är i fält) även här i Finland. Myndigheter och företag är värre - det finns de där det fungerar bra även i Finland, men det finns också många som man inte alls kan kontakta via mail, och om man kan det så får man inget svar inom den närmaste framtiden. Och man vet förstås inte vilket förrän man försökt, så första försöket att etablera kontakt är ofta ganska frustrerande. I Sverige anger man åtminstone ofta på t.ex. större myndigheters och en del företags hemsidor att svaret kan dröja ett visst antal dagar. Det tycker jag är helt ok även om det är längre tid än man velat vänta - för då vet man åtminstone att man får svar och ungefär när. Men så gör man inte i Finland - här mailar man myndigheter och företag på vinst och förlust! De verkar överlag sämre på att antingen kolla eller svara på mail, eller både och (de är överlag ofta lite sämre på det där med internet här). Det hela påminner lite om fenomenet Ekenästid som avhandlats tidigare på bloggen. Jag har vid det här laget lärt mig att det kan ta väldigt lång tid att få svar på mail jämfört med mina förväntningar, och jag gör ofta så att jag först mailar på försök och om jag inte får svar inom några dagar-en vecka (beroende på hur bråttom jag har) så ringer jag.
De senaste veckorna har jag ägnat mig åt att försöka få kontakt med någon i Hangö kommun eftersom jag behöver tillstånd för provtagningar på några stränder där. Det verkar enkelt - hitta enheten som sysslar med naturvård på hemsidorna och kontakta en lämplig person där. Men det var förstås inte så enkelt. Personligen föredrar jag verkligen att maila framför att ringa i sådana här sammanhang eftersom man tenderar att få ringa ett antal gånger innan någon svarar om man ringer myndigheter, eller så hamnar man i en telefonkö. Men det bygger på att de anställda på myndigheten i fråga faktiskt kollar och svarar på mail...och det visade sig att på Hangös hemsida finns över huvud taget inga mailadresser, bara telefon- och faxnummer (bara det! De vill hellre att folk faxar än mailar?).. I just det här fallet hade jag verkligen föredragit mail också eftersom det hela krävde specifikation av vad vi vill göra och var, och hade jag varit en finlandssvensk kommunanställd hade jag föredragit att få det nerskrivet hellre än att behöva lyssna på en svensk med skånsk dialekt som rabblar kartkoordinater i telefon...
Men jag fick alltså snällt ringa, och då uppstod nästa problem: När jag efter ett antal försök äntligen fick fatt i en person som borde kunna hjälpa till med detta visar det sig förstås att hon inte är särskilt bra på svenska. Och jag behöver alltså förklara ett ärende där jag vill veta vem som äger vissa specifika markområden i kommunen och vem jag ska kontakta om tillstånd för vetenskapliga provtagningar i de områdena (eftersom de är naturskyddsområden). Det här visar sig vara komplicerat men jag tror mig ha fått fram huvuddelen av budskapet, och vi kommer överrens om att jag ska skicka ett mail där jag skrivit ner vad det gäller på både svenska och engelska så att personen ifråga kan klura ut vad det handlar om i godan ro. Så jag får äntligen en mailadress och blir utlovad svar. Jag skickar ett mail med information på både svenska och engelska och bifogar vår redan godkända tillståndsansökan till finska skogsvårdsstyrelsen (som förvaltar ett av naturskyddsområdena det gäller) där namn och kartkoordinater på alla lokaler finns prydligt listade. Nu har det gått några veckor sen dess och jag har inte fått svar än...och jag kan absolut förstå att det här kan ta lite tid att besvara, men kan man inte ge ett svar samma vecka kan man ju åtminstone svara på mailet ändå och tala om att det kommer att ta lite längre tid, så vet jag åtminstone att det hela är mottaget, att informationen gått fram och att det händer något med den.
I dag har jag fått ett namn (och mailadress!) på en annan anställd i Hangö från en kollega, som jag nu har mailat. Den här personen ska kunna svenska, så om det strular beror det åtminstone inte på språkförbistring, men om hon svarar på mail och hur snabb hon i så fall är på att svara på mail förtäljer inte historien. Tänk om det varit Raseborgs kommun istället för Hangö, vad mycket enklare allt hade varit - då hade jag bara kunnat gå en trappa upp och prata med miljöchefen direkt eftersom Raseborgs miljökontor finns i samma byggnad som Aronia! Miljöchefen här är dessutom väldigt trevlig och hjälpsam (men jag vet faktiskt inte hur bra han är på att svara på mail) - men nu är det Hangö ansökan gäller.
Elin, som ska komma hit och hälsa på tillsammans med Lars ganska snart nämnde i ett mail idag att hon inte fått slutlig bekräftelse från stället där de ska bo i Ekenäs. Jag är inte förvånad...
Gamla stan i Ekenäs. Tyvärr är det inte bara arkitekturen som är lite gammeldags i den här delen av Finland...
Kommentarer
Trackback