Gräsö igen!

Nu har jag varit på Gräsö en vecka igen, kom hem i går. Tanken var att jag skulle blogga därifrån, men det blev inte av på grund av tidsbrist, mobilkrångel och ren glömska. Här kommer i alla fall ett litet reportage därifrån.

Anna var assistent och kom till Stockholm förra söndagen. Vi hämtade hyrbil och åkte till Gräsö måndag morgon.  Vissa utrustningsproblem uppstod då det visade sig att Gundula tagit med sig ett par vadarstövlar och lövblåsens bensindunk till Norröra i ytterskärgården...vi försökte inhandla ett par nya vadarstövlar på vägen till Gräsö, men fiskebutiken i Norrtälje hade inga i små storlekar och det visade sig inte finnas någon fiskebutik i Östhammar-Öregrundstrakten (märkligt!). Det slutade med att jag fick vada i sandaler och, till ön där vattnet är djupast, i baddräkt. Men vädret var mestadels fint och vattnet ganska varmt så det gjorde inget.

image22

image23
Färgvariation hos Larinioidesd cornutus, en väldigt vanlig nätspindel på mina fältlokaler. De flesta är ljusa, som på övre bilden,men ibland ser man även röda individer.


Vi tillbringade tisdagen och onsdagen, då vädret var riktigt fint, med att dammsuga småkryp på öarna. På tisdagen såg vi en hel havsörnsfamilj på Skogalokalen, två vuxna och två ungfåglar! Roligt att inte bara ha häckande havsörn nära sina fältlokaler utan ett par som dessutom lyckas så bra med häckningen, det är inte ofta havsörnar klarar att få två ungar som båda överlever tills de är flygfärdiga. Vi såg en av ungfåglarna på torsdagen igen.

image16

De är så stora fåglar att det rentav gick att fotografera en fast den var ganska högt upp. Det här är en av ungarna.

image24
När jag var påväg ut tillöarna i Örskärssund på fredagen låg en riktigt stor snok och solade på en sten. Tyvärr upptäckte hon mig och försvann ner i vattnet i vassen, så jag fick bara en bild på svansen.
Torsdagen och fredagen provtog vi växter på öarna. Öarna är väldigt fina i början av augusti, många växter blommar fortfarande och vissa öar var riktiga blomsterängar fulla av blommande kråkvicker, strandkvanne, rölleka, baldersbrå, klint, fibblor, renfana, fackelblomster, kärleksört med mera.

image17
Blomsteräng på ö 12K.

Vädret blev dock sämre, det blåste upp ordentligt och på torsdagen kom det regnskurar som gjorde det besvärligt att jobba. Vi fick gjort vad vi skulle i alla fall, och samlade även in en massa vargspindlar till ett försök jag och Peter ska göra på lab. Fredagen var bättre vädermässigt, men det fortsatte blåsa.

image18
En blöt stor sjötrollslända.

På lördagen åkte vi tillbaka till Stockholm, och som alltid är det lite trist att åka från Gräsö tillbaka till stan när det är så fint därute. Det känns som slöseri att åka till stan i stället för att stanna och njuta längre av den fina naturen innan blommorna vissnar, krypen försvinner och fåglarna flyttar. För att inte tala om alla oplockade blåbär, lingon, havtornsbär och svamp.

image19
En vargspindel (Pardosa sp.).


Vi tröstade oss i alla fall med att luncha på vägen intill ett trevligt litet naturreservat. Tyvärr hade vi frysprover i bilen som helst inte skulle hinna tina inna vi kunde lämna dem i frysen på Botan, så vi hann inte utforska det närmare. Väl tillbaka i Stockholm lämnade vi av utrustningen på Botan och packningen hemma hos mig, och med tillgång till bil och chaufför passade jag och Anna sedan på att åka till Barkarby där jag inhandlade grus och en hylla till projekt storakvarium (se storakvariebloggen) samt 5 kg gips för att gjuta gipsbotten i burkarna där de insamlade vargspindlarna ska bo på lab.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0