Kitchakvariet -för hårt för platies...

Mitt försök med platy i kitchakvariet slog inte väl ut, de har avlidit den ena efter den andra (inte av någon synbar sjukdom, bara ändå) och även om de var vuxna när jag skaffade dem och platies inte blir jättegamla så har de heller inte förökat sig, vilket levandefödare som de brukar vara duktiga på. Bara att inse att miljön i mitt akvarium nog inte passar dem, troligen är vattnet för hårt trots att platies är ganska toleranta vad gäller det. Förra veckan avled även kampfisken Errol, tråkigt, han var ju så fin! Även han utan att visa några tecken på sjukdom. Kitchakvariet stod alltså tomt igen, förutom ett par malar och en snäcka.

Det har alltså inte fungerat att ha något annat än malar och terroristfiskar i det här akvariet. Märkligt. För att testa hårdvatten-teorin (förutom att det är så hårt och ganska basiskt är vattenkvaliteten i akvariet helt ok) har jag därför ersatt platisarna med några mollies, hårdvattensfirren nummer ett förutom terroristfiskar (dvs malawiciklider), så får vi se hur det går. Håll tummarna för att mollisarna överlever och blir fler (den svartvita honan är ju ganska rund om magen...)!



Välkamouflerad...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina fiskar, hoppas det går bra med dem./mamma

2008-08-17 @ 09:52:44
Postat av: Kajsa

Ja, det hoppas verkligen jag också!

2008-08-17 @ 11:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0