Oikoskonferens

I går åkte jag från snö i Stockholm till sol och nästan våraktigt väder i Skåne, och I dag börjar årets oikoskonferens! Det är kul med konferenser, man får:
 
1. Resa någonstans (i det här fallet till Lund, vilket dock snarare känns som att åka hem än bort)
2. Höra intressanta föredrag om ekologisk forskning (fast även en del ointressanta, tyvärr. Det får man ta.).
3. Träffa ekologer från andra universitet, däribland gamla kursare och andra bekanta.
4. Hmmm...det måste ju finnas fler positiva saker med att åka på konferens, men jag kommer inte på något mer att skriva. Man blir bjuden på fika och lunch, det är ju alltid positivt för en fattig doktorand.

Det är roligt i alla fall. I år blir det dessutom mer än vanligt av punkt 3 eftersom konferensen är just i Lund. Jag träffade en bekant från när jag jobbade här så fort jag klev innanför dörren, nästa person jag träffade var opponenten från mitt licentiatseminarium...

Att vistas i Skåne ger också tillfälle att träffa andra bekanta än ekologer, såsom föräldrar och syster Petra (Elin är ju på Honduras så henne får jag inte träffa. Men hon var ju å andra sidan i Stockholm väldigt nyligen). Hade hoppats på att få träffa orkesterfolket i romele musikkår också, men tyvärr har konferensens alla posteraktiviteter schemalagts på kvällstid och eftersom jag har en poster med är det kanske lämpligt att jag är här då.

Efter att ha visat min licentiatopponent vägen till zooekologiska avdelningen hamnade jag i studenternas datorsal, där jag började skriva det här. Detta eftersom jag var över en timme för tidig, konferensen börjar inte förrän tio. Lite trist med massa dödtid men så kan det bli. Därför blir det nu ett blogginlägg som mest består av meningslöst svammel och är till för att sysselsätta mig snarare än för att glädja någon annan, ber om ursäkt för detta. När klockan väl blir tio kommer det nog att ta mig resten av förmiddagen att sätta upp min poster känns det som -den innebär en del pysselarbete typ klipp och klistra. 

Efter detta gjorde jag en paus då jag träffade Erika, Pia, Ewa Waldemarsson och Anna G samt en hel del andra kända ansikten, sedan fikade jag med Anna G och Annika på zooekologen, träffade Emma, och sedan Lars. Efter all denna sociala samvaro satte jag upp min poster vilket som väntat tog en stund (eftersom det är väldigt svårt att få gummispindlar att fästa på glatt posterpapper). Erika blev imponerad av alla mina "postertillbehör" och pysselutrustning (stor pappspindel, ficka för flygblad, flygblad, liten sax, två sorters klister, fästkuddar, plastflugor, gummispindlar, nålar) men konstaterade också att det var precis vad man kunde vänta sig av mig. Snyggt blev det i alla fall när allt var på plats!

Efter detta träffade jag lite mer folk, känns som om nästan de enda ekologbekanta som kan förväntas vara här jag inte träffat än är mina kolleger från Stockholm...

Sedan blev det dags för lunch, och då jag fortfarande har en stund kvar tills det är dags att bege sig till kårhuset blev det en utökning av detta svamliga inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0