Posterinspiration sökes!

Jag har vissa problem just nu. Jag ska på ekologikonferens arrangerad av svenska ekologiska föreningen Oikos i Lund i början av februari, och till dess måste jag göra en poster. I dag är det vanligt att man presenterar forsknngsresultat på konferenser i form av posters, och dessa ska presentera ens intressanta forskning på ett kortfattat sätt, och så ska de förstås helst vara dekorativa också. Jag tänker presentera den forskning jag gjort i Australien, tillsammans med en del svenska data.

Nu till problemet. Jag har inga större problem att åstadkomma en helt ok poster. Men det räcker inte att postern är ok. På den förra oikoskonferensen hade jag en poster som jag tyckte var ok (se bild), och där jag på ett för ekologikonferenser tydligen innovativt sätt använt ett foto av farmors gulblommiga tapet som bakgrund och gett postern ett "vägg"-tema. Postern fick mycket beröm trots att den tyvärr blev för mörk vid tryckningen. Den inspirerade också föreningen Oikos till att i år instifta pris för bästa poster och bästa muntliga presentation (för doktorander). Så nu har det blivit viss prestige i att göra en bra poster till årets konferens -jag kan stå ut med att den inte vinner, men den måste ändå vara riktigt bra. Inte ok, inte hyfsad, utan riktigt bra. Det hade varit enklare om jag haft en muntlig presentation i stället, då hade det inte varit någon prestige i det, men nu anmälde jag tyvärr mig för sent för att få prata utan får nöja mig med en poster.

image47


Jag kan förstås inte använda vägg- och tapettemat en gång till utan nu krävs något nytt. Det vanliga är antingen en enfärgad bakgrund eller ett foto som bakgrund, men eftersom det är det vanliga tycker jag att båda dessa alternativ är tråkiga. Jag kunde stå ut med ett foto om jag hade ett bra, men eftersom postern är i stort format krävs en riktigt bra bild för att det inte ska bli grynigt, och jag har ingen som både är tillräckligt bra fotomässigt och som dessutom fungerar färgmässigt för sammanhanget och har ett motiv som passar.

En annan idé var att göra en poster inspirerad av australisk aboriginkonst. Det hade varit roligt, och kunde bli riktigt snyggt, men kräver nog för mycket arbete. Antingen får man göra hela postern för hand (handmåla) eller också på något vis skapa en bakgrund i australisk aboriginstil på datorn som man sedan kan använda för att göra en poster på normalt sätt (dvs i powerpoint). Även det blir dock troligen för tidskrävande eftersom utmärkande för denna typ av konst är komplicerade grafiska mönster, ofta med små detaljer.

Så nu har jag kört fast lite. Det är bakgrunden som vållar de stora problemen, alla övriga komponenter har jag i stort sett ganska klart för mig hur jag vill ha även om det finns ett par alternativ även där. Den senaste idén är att baka ihop ett par av figurerna jag tänkt ha på postern med bakgrunden, och kanske även göra vissa delar av bakgrunden/figurerna "aboriginmönstrade"...

Kommentarer
Postat av: Elin

Lugna dig! Jag kommer ju i övermorgon!!!

2008-01-17 @ 16:14:56
URL: http://mellbrand.blogspot.com
Postat av: Petra

Ja gillar den postern jättemycket, dessutom är jag modell vilket känns som en stor ära. Så hur toppar man då detta? Hmmm
Som
Elin sa så löser hon troligen alla problem men min fråga är om postern måste vara tvådimensionell eller om man kan göra effekter i 3D enligt följande:

Man skulle kunna ta gräs/vass och göra en ram av det.
Eller spraylimma och sen lägga sand på -så blir det strandfeeling på alltihop. Bra om postern tilltalar alla sinnen, syn, känsel och luktsinne...ljud, exempelvis havsbrus blir kanske lite för bra dock.
Förmodligen ska du inte lyssna på mina råd men det gör inget, Elin och du tillsammans är en oslagbar kombination!

2008-01-17 @ 21:44:56
Postat av: Kajsa

jo, jag har haft massa tankar på tredimensionella effekter, får se om det blir något av det, jag känner att jag måste lösabakgrundsproblematiken först. På den gamla postern på bilden sitter det egentligen små gummispindlar men de var itne på när bilden togs.

Tror att jag kommer att undvika både ljud- och lukteffekter, men tror inte att ljud är det värsta, doften av ruttnande tång hade nog uppskattats ännu mindre.

2008-01-18 @ 12:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0