Tullbotorp

Vi övernattade på växtekologens forskningssattion Tullbotorp, och hade den helt för oss själva (troligen för att det var natten mellan söndag och måndag).



Stationen hade städats ordentligt sen jag var där sist vilket gjorde det mycket trevligare att bo där. Någon hade till och med försökt skrubba bort det synliga möglet i badrummet, men tyvärr sitter det problemet djupare än så. Synd på ett annars så fint gammalt hus.

Föreläsningssalen är fantastiskt trevlig med massa gamla skåp som innehåller en salig blandning av föremål, allt från gamla saker som kunde passat på ett museum till modernare bra-att-ha-saker. Jag hade inte haft något emot att undervisa på en kurs här. ..men tyvärr går inga kurser där man har någon nytta av mina zoekologiska snarare än växtekologiska kunskaper här.




Och överallt är det en märklig blandning av gammalt och nytt, det känns som om allt det gamla från när huset byggdes finns kvar, oftast i funktionellt skick, medan det nyare och modernare bara lagts till på ytan (vilket väl tyvärr är orsaken till möglet i badrummet). I föreläsningssalen finns det gamla uppvärmningssystemet för detta ganska stora hus kvar, i form av en liten kamin med stora grenade rörledningar. Att döma efter veden kan man fortfarande använda den för att få varmt i rummen på ovanvåningen om man skulle behöva.



I köket har den gamla spisenhällen kalkats föroch det finns en ny spis med glashäll, men samtidigt står även den gamla vedspisen kvar. Och notera knippet av ledningar i taket -inga ledningar har dragits inne i väggarna här inte.



Vi lagade dock ingen mat härinne -vi grillade ute i det fina vädret. Elin är väldigt påklädd på bilden, men det beror på myggen, inte temperaturen.



Jag ägnade mig också åt att utforska det stora hålet i den gamla asken utanför, jag gillar ju att stoppa huvudet i hål i träd. Här fanns fina tickor, skalrester från flera skalbaggar (kanske kom den marmorerade guldbaggen jag och Malin hittade inomhus sist vi var här härifrån?) och en liten noshornsbagge, som tyvärr kröp iväg innan jag hann få en bild på den.



På skylten finns en pedagogisk liten text om aktuell forskning på stationen. Jag har ingen aning om hur gammal den är men den kan säkert k-märkas snart. Aktuell är den i alla fall inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0