Utöfältjobb

"Vi löpte in i Utö hamn..."

Eller jag rättare sagt. Denna gång blev det fältjobb på egen hand, men det gjorde inget. Utö var fantastiskt fint, och det är ju alltid kul att utforska nya platser som är fina!



Liksom på Ornö skulle jag leta tångvallar och leta kryp i dessa, men på Utö var det MYCKET lättare att både hitta lokaler och att komma åt lokalerna än på Ornö. Så mycket lättare att jag i efterhand inser att det bästa hade varit att strunta i Ornö och ägna mer tid åt Utö, men det är lätt att vara efterklok. Fantastiskt fint var det i alla fall.



Och vill man sitta och titta på hur fint det är så hade en av mina lokaler en perfekt naturlig parkbänk med fantastisk utsikt.



Inne i skogen i naturreservatet på norra delen av ön blommade linneorna för fullt (tyvärr är bilderna tagna på kvällen och ljusa sommarkvällar ställer till det lite för kameran. Det blir inte riktigt bra varken med eller utan blixt).



Det var väldigt gott om dem på sina ställen! Dålig bild, men alla ljusa prickar är linneor.



Linnea står ofta i karakteristiska rader, eftersom växten har långa liggande stjälkar liggande på marken som blomstänglarna växer upp från (de större bladen på stjälkar som står uppåt är blåbär. Liggande stjälkar med bladknippen med lite mellanrum är linnea).



...Men jag var ju ute efter tång, här är en fin tånglokal:



Intill tången på bilden fanns strandkvanneplantor som det var mängder gröna guldbaggar i.





Och trollsländor är ju också fina.



Men jag är ju mest intresserad av spindlar som alla vet. Vargspindlarna var inte helt lätta att få tag i, uppenbarligen trivs de inte ika bra i tångvallar som på strandängar (där jag ju brukar jobba) så det krävdes en del letande för att få fatt i många nog. på vissa ställen gick det inte. Här en Pardosa som spanar ut över vattnet.


Kommentarer
Postat av: Elin

Insekterna är så fina att man kunnat ha dem som smycken!

2008-06-23 @ 16:44:18
Postat av: Kajsa

Guldbaggarna i synnerhet ja! Skiftar i guld i vissa ljus och grönt i andra, och i lila på undersidan. Lika fantastiska varje gång man ser dem fast de är ganska vanliga kryp.

2008-06-25 @ 21:33:31
Postat av: Kajsa

Notera dessutom att de varit en väl synlig brosch -Blomställningen där de sitter (en strandkvanne) är ca 15 cm i diameter så det är hyfsat stora baggar.

2008-06-25 @ 21:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0