Melodifestivalen eller Ikea?

Det finns många konstiga saker att roa sig med en lördagkväll. Jag hade uppsåtet att titta på melodifestivalen (ja jag vet, det är bedrövligt, men jag tänkte att nu har de värsta sållats bort i grundomgångarna så det kanske inte är fullt så olidligt) men som väntat lyckades inte festivalen fånga mitt intresse särskilt länge och jag började pyssla med annat samtidigt. Efter att ha fållat en duk (nä, det är inte lätt att höra melodifestivalen samtidigt som man syr med min symaskin) hittade jag lite intressant ikeainformation på nätet, och ett spel som var åtminstone lite roligare än melodifestivalen. Båda dessa saker tänkte jag, omtänksam som jag är, dela med mig av:

För det första, visste ni att det finns en metod i hur Ikea sätternamn på alla möbler och pryttlar? Det kunde man ju visserligen gissa att det borde finnas, men jag har aldrig förr sett hur denna metod ser ut såd ärför var det intressant. Så här funkar det:

Soffor, soffbord och förvaringslådor: Svenska ortnamn, t.ex. "Klippan".
Garderober, sängar och hallmöbler: Norska ortnamn, t.ex. "Leksvik".
Bord och stolar: Finska ortnamn, t.ex. "Björkudden".
Mattor: danska ortnamn, t.ex. "Roskilde".
Hurtsar: Lite gammaldags svenska pojknamn, t.ex. "Helmer".
Kontorsstolar: Lite modernare och inte alltid lika uppenbart svenska pojknamn, t.ex. "Stefano".
Hyllor, skåp, badrumsmöbler med mera blandade möbler: Svenska sjöar, vattendrag och öar, t.ex. "Vättern".
Barnmöbler och saker: Djurnamn, t.ex. "Mammut".
Övriga prylar, t.ex. bänkskivor, porslin, prydnadssaker med mera: Oftast (men inte alltid) adjektiv, t.ex. "Rationell".

Sen finns det massor av undantag från reglerna, t.ex. "Billy" och "Ivar"-bokhyllorna -såvitt jag vet inte är varken Billy eller Ivar namn på någon svensk å, ö eller sjö, och inte heller torde man kunna kalla varken Billy eller Ivar för en hurts. Man kan även undra var logiken finns i att förvaringslådorna klumpats ihop med sofforna och soffborden i namngivningen. Tydligen ska detta inte helt okomplicerade system bero på att Ingvar Kamprad hade svårt att komma ihåg siffror, så han ville ha namn på allt.

När ni lärt er hur namngivningsreglerna fungerar kan ni testa era kunskaper i detta lilla spel:

http://www.iamcal.com/games/ikea/


Kommentarer
Postat av: Elin

Aha! Spännande! :)

2008-03-09 @ 13:37:20
Postat av: kajsa

Ja, där har du något att roa dig med medan du vilar din fot.

2008-03-09 @ 15:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0