Elementär mollygenetik del 2

Nu har jag roat mig med kameran framför akvariet igen, så här kommer lite bilder på vad mollisarna har för sig.

Lite repetition sedan förra generationen: Mollygenetik är enkel. Kombinationen svart + gul molly ger tvåfärgad svart-gul avkomma. Det råder alltså ingen tvekan om vem som är pappa till det gulsvarta ynglet till vänster och alla hans/hennes likadant tecknade syskon. Mamma är lite svårt att veta eftersom jag har två gula Mollyhonor, men någon av dem är det. Jag vet fortfarande inte varför alla yngel har svart bakkropp och gul framkropp. Hade det blivit tvärtom om pappan varit gul och mamman svart? Jag vet inte, och inget test låter sig göras eftersom jag inte har någon gul hanne så det får anstå.


Men så här i avsnitt två av elementär mollygenetik blir det lite svårare. Vad händer om man korsar:

En vit molly med svarta prickar...



med en enfärgat vit molly?


(Bara så att ni vet...den här fisken är det jättesvårt att få en bra bild av. Det är som att försöka fotografera en reflex med blixt och få en skarp bild...och blixt måste tyvärr till i akvariet.) 


I vilket fall blir naturligtvis resultatet: Prickiga yngel med mindre svart i teckningen (färre prickar) än vad den prickiga mamman har.


 

Och nästa avsnitt i serien mollygenetik kanske kommer att handla om kombinationen gult och vitt? I alla fall om man frågar den vita mollyhannen som här försöker imponera på en av de gula honorna med hela sin segelfenade reflexglittrande prakt. Men hon ser ju inte så värst imponerad ut direkt så det är nog för tidigt i att spekulera om nästa avsnitt än...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0