Naturvetenskap...

...är mer än ekologi och till och med mer än biologi, förstås. Och även om jag är ekolog ända in i själen finns det mycket annan forskning som också är intressant -även ekologin bygger ju om man gräver djupt nog på fysiska lagar. På sista tiden har det skrivits mycket om den nya partikelacceleratorn i CERN (LHC=Large Hadron Collider), som invigdes nu i morse. Spännande forskning! I dag fick jag denna video skickad till mig, och om ni inte vet vad CERN är eller är insatta i vilken typ av forskning man sysslar med där, se den gärna! Eller se den ändå, bara för att den är både kul och väldigt pedagogisk.

Large Hadron Rap

Hmm...Undrar om jag vinner första pris på nästa konferens om jag presenterar min forskning så här?

Fast det är förstås lite häftigare att syssla med forskning som ger upphov till "jordens undergång"-rykten i vissa kretsar (i framför allt i USA), vilket LHC har gjort. Ekologer ses sällan som "galna professorer" som kan förinta världen i sitt sökande efter kunskap, vi blir ofta bara betraktade som miljömuppar i kofta och gummistövlar. Och i vissa religiösa kretsar anses vi ju förstås vara lite jobbiga när vi börjar prata evolutionsteori, men ingen tror nog att vi har potential att orsaka jordens undegång (men vänta bara tills en galen ekologs biomanipulationer leder till att världen översvämmas av hyperaggressiva Pardosa amentata, ahahahaaa...).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0