Tensta marknad

I dag var jag på jobbet, och på väg hem när jag kom upp ur underjorden (dvs tunnelbanan) hamnade jag mitt i Tensta marknad. Jag är normalt inte så förtjust i marknader, men Tenstas mångkulturella version är lite speciell. Annars kändes det lite som när vi hela familjen var på Sjöbo marknad när vi var små, eftersom det ösregnade, det rådde lokala översvämningar mellan stånden på sina ställen, men det var mycket folk ändå trots regnet och mycket paraplyer. Karusellerna blinkade genom gråmulenheten och det rök om de stånd som sålde varm mat, som var populära i dag (särskilt lång kö var det till ståndet med grillade majskolvar). På stora scenen spelade ett band bestående av sångerska, någon slags stränginstrument (bouzoki?) och massor av trummor någon slags röjig mellanösternmusik på stora scenen, lite Ruslanastuk var det för er som förstår vad jag menar. För er som inte förstår syftar jag på det ukrainska vinnarbidraget Wild dances i melodifestivalen för en del år sen. Framför scenen dansade tonåringarna någon sorts folkdans (hur många etniskt svenska fjortisar hade spontandansat hambo till ett spelmanslag på en marknad..?). Stämningen var allmänt trevlig, bandet var duktigt och jag blev stående en stund. Sen gick jag hem eftersom jag inte hade något paraply.




Ett stånd var inte så välbesökt..."Alla ska med" står det på skyltarna, men man kan ju undra vilka det syftar på? Till och med rullstolen är ju tom.


Kommentarer
Postat av: Elle

Jahaja... blev det nån baklava den här gången då?

2008-09-07 @ 02:36:19
Postat av: mamma

Detta är något man måste få in i almanackan innan du försvinner från Tensta.

2008-09-07 @ 09:43:30
Postat av: Kajsa

Kan vara för sent redan, jag vet ju inte vad jag gör alls nästa september. men det går ju självklart att gå på Tensta marknad även om jag inte bor här.

2008-09-07 @ 13:39:11
Postat av: Kajsa

Nä, blev ingen baklava faktiskt.

2008-09-07 @ 13:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0