Semla med semikolon

På en doktorandkurs jag läser för tillfället (academic writing) blev vi deltagare bjudna på semlor på tisdagens seminarium. Trevligt! Vad gör man då på en kurs i akademiskt skrivande (förutom att äta semlor)? Jo, ett typiskt kursseminarium ser ut som följer:

Först diskuterar vi ett eller två vetenskapliga manus skrivna av kursdeltagarna. Tanken är att alla under kursens gång ska få kommentarer från lärarna och de andra kursdeltagarna på ett av sina manus. Det är ganska intressant, förutom att man får möjlighet att få konstruktiv kritik på något av sina manus får man också en inblick i andra områden av det väldigt stora biologiska ämnesområdet än det man själv sysslar med. Dagens manus (bara ett, för vi skulle ju hinna med semlorna också) handlade om en jämförelse av upptag av och genotoxicitet hos organiskt och ickeorganiskt tritium i musslors vävnader.

Efter dagens manus har vi en kort paus, just denna dag blev pausen längre eftersom vi bjöds på semlor.



Semla


Under pausen diskuterade vi intressanta ämnen som inte alls berörde akademiskt skrivande annat än indirekt, såsom:
-Företeelser på facebook.
-Sportlovet och den därmed stora förekomsten av barnfamiljer och barngrupper på väg till naturhistoriska på tunnelbanan. 
-Att man måste disputera under terminstid trots att man som doktorand inte följer terminer utan arbetar som vem som helst.
-Lämpliga ställen att ha disputationsfester på.
-Att Ian på zooekologen disputerar samma dag som jag, vilket innebär att det för Marina som vill gå på både min och hans disputationsfest är tur att vi båda troligen kommer att ha våra respektive fester på universitetsområdet så att hon kan hinna frekventera båda.

Sedan återgår vi till kursen och diskuterar kurslitteraturen och går igenom uppgifter i den som man förhoppningsvis ska ha gjort i förväg. Uppgifterna är till stor del "fylleriövningar", vilket är en typ av uppgift jag alltid haft väldigt svårt att motivera mig till, men i det här fallet för vi diskussioner runt dem och då blir det hela avsevärt intressantare även om man fördjupar sig lite löjligt mycket ibland. Dagens uppgifter och diskussioner handlade t.ex. om användningen av semikolon...Jag kan konstatera att jag är dålig på att använda semikolon. Men jag har faktiskt använt det en gång i det manus jag jobbat mest med på sista tiden, så nu måste jag nog leta upp detta mitt ensamma semikolon och kolla så att det verkligen är använt på ett korrekt sätt. Vore ju hemskt om manuset skulle bli refuserat på grund av ett felaktigt semikolon.


Semikolon


En sak vi inte alls diskuterade på seminariet och som jag inte heller tänker ta upp här i bloggen är något som har med kungliga förlovningar och bröllop att göra. Det är ett ämne jag ansåg uttjatat redan i tisdags, så vill ni eventuella läsare av denna blogg ha kommentarer om detta får ni leta på annat håll. Ni behöver förresten inte ens leta, det är snarast svårt att undvika -alla måste uttala sig och klargöra sina åsikter i denna fråga verkar det som. Själv väljer jag i stället att bordlägga frågan, inte av brist på åsikter därom utan för att jag anser att den är betydligt mindre intressant än t.ex. semikolonets användning i akademisk engelska.

Kommentarer
Postat av: Elle

Hehe verkar vara en trevlig kurs!



Semikolons komplexitet gör att jag slutat använda dem... för säkerhets skull!

2009-02-28 @ 11:58:12
Postat av: Kajsa

jag använder dem också mycket sällan, men de används mycket mycket mer i engelska än svenska tyvärr, så det är svårt att undvika dem helt.

2009-02-28 @ 13:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0