Gömmaren

I dag var vädret äntligen fint nog för den efterlängtade turen för att utforska det närbelägna naturreservatet och badsjön Gömmaren. Gömmaren är en liten liten näringsfattig sjö med klippstränder. Badtemperaturen var väldigt lagom och jag upptäckte att jag blev smått förvånad över detta -jag har liksom vant mig av med sjöbad de senaste åren då jag mest badat i havet (där det oftast är kallare). 

Gömmaren




Vit näckros (fanns även gula)




Gömmaren igen.




Om ni tittar på bilden ovan ser ni att det sticker ut en liten udde som är öppen och skoglös. Den blev jag genast nyfiken på eftersom det ser ut att vara myrvegetation på den. Så jag var tvungen att gå och undersöka, och jovisst, det stack ut en liten mosse kantad av pors i sjön. Jag hade inte riktigt tid att ge mig ut på någon av vandringslederna i området, det ska jag göra nästa gång, men jag ägnade någon timme åt att utforska mossen, eller snarare utforska nya kameran för första gången i fält.

På en mosse finns massa vitmossa, det är liksom definitionen på en mosse. Och det är alltså den gulgrönröda mossan på bilden som är vitmossa, inte det man har i adventsljusstakarna på jularna (det är renlav). Som synes är vitmossa faktiskt inte särskilt vit, men den bleknar när man torkar den, därav namnet.


Om man tittade lite närmare ner i vitmossan (t.ex. efter vargspindlar) så hittade man (förutom vargspindlar) massor av rundsileshår! Notera hur välkamouflerade de är mot vitmossan.



Sileshåren var tacksamma att fotografera, de glittrade så fint i solen!









Hela plantan. Översta bladet i mitten har som synes fångat ett litet kryp, det här är ju en av de få svenska köttätande växterna.



Tuvull



Ängsull




Fyrfläckig trollslända (Libellula quadrimaculata), som heter så för att den har två svarta fläckar på varje vinge i stället för en.






En trollslända som försöker gömma sig? Går inget vidare när man inte kan fälla ihop vingarna.




Kärrtrollslända (Leucorrhinia albifrons)



Vackra ögon!




Flaskstarr, en av de ytterst få starrarter jag faktiskt kan!




En av de många starrarter jag inte kan.




Blomfluga (Syrphus? Megasyrphus?)




Det kryllade förstås av vargspindlar också, en del Pirata men mest Pardosor (förstås), som dock vägrade sitta still i solskenet ens de två sekunder som krävs för att man ska kunna ställa in skärpan och få en bild. Här är i alla fall en Pardosa sphagnicola på vitmossa, Sphagnum (som den fått sitt artnamn efter eftersom arten trivs just på myrar).




Väl hemma kan man numera hänga sina badkläder på tork på balkongen! Lyx!


Kommentarer
Postat av: mamma

Vilka underbara bilder! Kameran fungerar med andra ord väl

2009-07-13 @ 16:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0