Spikdagen

I dag har det varit en lång och smått jäktig men överlag trevlig dag.

Dagen började egentligen redan i går, med att jag stod och skrev ut inbjudningskort till disputationsfesten för att kunna stoppa dem i avhandlingarna jag delade ut till folket på avdelningen i dag. Detta ägde rum i går natt, eller extremt tidigt i morse, eftersom jag kom hem från skåne i går eftermiddag och sedan tillbringade kvällen på brassbandsrep. 

Dagen inleddes sedan med nästintill panik!  Avhandlingarna som tryckeriet skulle ha levererat i går fanns inte på mitt rum. Det i sig var inte märkligt, jag hade bett leverantören (som dessutom ringde mig i går medan han befann sig på Botan så det borde vara smått omöjligt att glömma instruktionerna!) att om han inte kunde lämna dem på mitt rum skulle han lämna avhandlingarna hos min handledare, eller hos någon annan på växtekologen om Peter inte var där. Samt att både Peter och övriga på växtekologen finns i korridoren till vänster om trappan, inte höger där jag har mitt rum. Men Peter hade inte sett till några avhandlingar och det hade ingen av de andra på avdelningen för heller. Efter ett samtal med tryckeriet fick jag bekräftat att de visst levererats -till ett rum nära mitt. Något som visar på detta tryckeris eminenta förmåga att ta instruktioner.

Detta innebar att jag efter att ha jagat avhandlingarna hos alla på växtekologen fick fråga runt bland alla växtfysiologerna också, men till sist kom de i alla fall till rätta. Det mesta av tiden före förmiddagsfikat gick alltså till detektivarbete för att hitta 180 försvunna avhandlingar (=4 kartonger) men jag hann också besöka husets enda bra skärmaskin nere i källaren och skära till mina inbjudningskort och börja stoppa dem i avhandlingarna, samt prata med vår vaktmästare Hasse om spikning och lokallån för disputationsfesten. Och så började Peter fråga om den elektroniska spikningen så att jag blev tvungen att oroa mig lite för det verkligen var avklarat (det är den spikningen som numera är obligatorisk) eftersom både han och jag trodde att i dag var den dag då avhandlingen måste vara spikad. Men jag bestämde mig föratt skjuta upp detta problem till eftermiddagen eftersom jag inte kunde göra något åt det för tillfället utan i stället ägna mig åt de nödvändiga förberedelserna för den analoga spikningen.

På förmiddagsfikat uppskattades de blådekorerade kakorna väldigt, men eftersom det inte är så många på avdelningen för tillfället (fältsäsong...) gick de inte på långa vägar åt. Troligen har växtekologen kakor till hela nästa veckas fikor också, men det är ju inte fel. Efter fikat besökte jag Hasse igen, denna gång med en avhandling förra gången jag pratade med honom hade jag itne hittat dem än), som han borrade hål i åt mig. Det är lite för jobbigt att slå en återanvänd grov spik genom en avhandling och in i en ekbräda, så de förborras. Jag fick även en spik som Hasse rätade ut åt mig (avhandlingar spikas med speciella gamla fina spikar som återanvänds om och om igen) men fick däremot ingen hammare, för den hade Gustav som skulle spika samma dag redan lagt beslag på. Så då var jag tvungen att leta rätt på Gustav och ta ifrån honom hammaren eftersom jag skulle spika före honom. Detta eftersom vi växtekologer hade ett seminarum på eftermiddagen och jag tänkte hinna spika före det. Sedan ägnade jag resten av förmiddagen åt att skriva i avhandlingar, stoppa inbjudningskort i dem och dela ut dem på avdelningen.

På fredagar har vi en lunchtradition på växtekologen, då går vi doktorander ut och äter ihop. Naturligtvis kan man äta lunch ute andra dagar också och naturligtvis är det inte alla som kan eller vill följa med varje fredag, men det är alltid några som gör det och det är alltid trevligt. I dag var vädret strålande så vi kunde sitta utomhus.

När vi kom tillbaka närmade sig klockan ett, dvs spikdags. Vi tidigarelade det hela ytterligare lite eftersom eftermiddagens seminarium också skulle börja ett. Så jag spikade tio i, med den traditionsenliga guldhammaren (se förra inlägget). Det blev en snabbt avklarad spikning, men avhandlingen fick en mycket fin plats mitt på brädan nära min licavhandling. Sedan sprang jag upp till Gustavs rum, överlämnade hammaren, och tillbaka ner för att hinna till seminariet. Det hölls av Ulf Swensson och var intressant, trots att det var både systematiskt och botaniskt. Handlade om väldigt storskalig spridning.

Efter detta ägnade jag mig åt att stoppa fler inbjudningar i avhandlingar, stoppa dem i kuvert och leta och skriva adresser till diverse folk som kommer att få en avhandling i brevlådan nästa vecka (utom opponenten som bor i USA). Troligen på tisdag för jag tror inte de hann ner i posten snabbt nog för att hinna med dagens sista hämtning. Och så redde jag ut den elektroniska spikningen, där det som jag misstänkte visade sig att jag redan klarat av alla mina plikter för ett par veckor sen och Peter alltså bara skrämde upp mig också eftersom han inte hade koll själv, och eftersom han är min handledare tror jag att han har rätt och att om han är orolig borde kanske jag också vara det. Men så var inte fallet den här gången. Nu är det i alla fall spikat och klart och de flesta avhandlingar som måste lämnas eller skickas till någon är lämnade och skickade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0