Det vilda naturlivet på åttonde våningen 2

Följ med på fortsatta expeditioner i lägenhetens natur!

Fåglarna som får mat utanför balkongen kommer ibland in på den inglasade balkongen eftersom jag vill ha öppet om det går (det blir så immigt på rutorna därinne annars). Jag har haft besök av en talgoxe som hade full koll på var fönstret var, inga problem där! Uppenbarligen har han flugit in och ut ett antal gånger. Efter det stängde jag till fönstret så att det bara blev en liten springa för att fåglarna skulle hålla sig ute, men fåglarna är ju små och fönsterkarmen den enda sittplatsen häruppe förutom fågelmataren och resultatet var att jag ändå fick in en blåmes i morse som inte hittade ut själv igen. Så den fick lite hjälp. Nu är fönstret ganska mycket öppet i förhoppning om att eventuella fåglar som kommer in lika lätt ska kunna ta sig ut, får se hur det går.

Blåmes. Den där lilla lilla näbben är rejält vass och blåmesar är bara mesar i strikt ornitologisk betydelse, bara så att ni vet om ni nån gång måste fånga en!





Om ni läst det förra inlägget om naturlivet på åttonde våningen så kommer ni förhoppningsvis ihåg bilden av den lilla spindelungen som äter på en mycket större skalbaggslarv. Det här är en vuxen spindel av samma art, Steatoda bipunctata




Den här lilla skinnbaggen (något slags fröskinnbagge?) följde med mig in efter en promenad. 




Jag testade att mata vargspindeln som bor härhemma med skinnbaggen, men uppenbarligen är det en av de många skinnbaggearter som smakar illa för spindeln ville inte ha den. Och hon tackar inte nej till mat i vanliga fall. Så skinnbaggen blev utsläppt och spindeln ska få något annat till middag.





Vargspindeln ja, hon är en av de spindlar som var med på forskardagarna och fick följa med hem efteråt för att jag ville veta vad hon var för något. Nu är hon adult och går därmed att artbestämma, däremot nänns jag inte ha ihjäl henne så jag jobbar på att lyckas göra en säker artbestämning av en mycket aktiv och snabb spindel levande vilket inte är det lättaste. Mer om detta kommer i nästa inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0