Den fesna duschen

Den fesna duschen är förvisso ett i-landsproblem, men ett jag finner mycket irriterande. För den som inte förstår vad en "fesen dusch" är så är det helt enkelt en dusch med dåligt vattentryck. Detta gör det jobbigt och tidskrävande att få bort allt schampo när man tvättar håret om man har mycket av den varan (hår, inte schampo). Vilket jag har.

När jag flyttade in i lägenheten på Terapivägen var det därför lite trist att finna att lägenhetens dusch var tämligen fesen. Om än inte förvånande eftersom lägenheten är på åttonde våningen i ett hus som ligger uppe på en backe. Det dåliga trycket i en dusch beror förstås främst på vattentrycket i rören, och det kan man inte göra mycket åt. Men kan man göra någonting alls för att förbättra situationen? Ja!

Efter en lång tids studier i ämnet har jag utarbetat en hypotes som säger att en viss väldigt billig typ av duschmunstycke ger bättre tryck än andra mer exklusiva sorter (och med mer exklusiva menar jag i stort sett alla andra märken och modeller på marknaden). Alla känner nog till typen: De där ganska små duschmunstyckena i vit plast som är lite kantiga i formen och inte vidgar sig särskilt mycket utåt själva munstycket. De där som ofta återfinns i offentliga duschutrymmen såsom badhus, sporthallar, campingplatser och vandrarhem. 



Hemma har många i stället lite mer exklusiva och definitivt mer dekorativa varianter på duschmunstycken. De är större, ibland vita, ibland kromglänsande, ibland både och. De vidgar sig kraftigt utåt själva munstycket. Vissa består av flera delar som kan skruvas och vridas på för att reglera tryck, spridningen av strålen med mera. Personligen anser jag att dessa exklusiva duschmunstycken förvisso kan fungera bra när man redan har bra tryck i kranen (ett förhållande under vilket den billiga typens vattenstrålar faktiskt kan bli så hårda att de gör ordentligt ont) men att de inte alls kommer till sin rätt under förhållanden med lägre vattentryck.

Denna hypotes har jag redan från min första fesna dusch på Terapivägen tänkt testa genom att byta ut det befintliga munstycket i lägenheten mot ett av den billiga typen, men det blev inte av förrän häromdan då det befintliga munstycket plötsligt gick sönder och jag tvingades införskaffa ett nytt.

Det gamla munstycket var förvisso inte av särskilt lyxigt slag, det var ganska enkelt och utan möjligheter till olika inställningar, men det var ändå större och vidgade sig mycket mer utåt än den där billigaste varianten. Jag tror att ytan på området där vattenstrålarna kommer ut är ungefär dubbelt så stor hos det gamla munstycket men antalet hål ungefär detsamma hos båda (nu skulle man säkert kunna räkna på tryck och sådant här, men det har jag inte gjort). Jag inhandlade i alla fall ett nytt munstycke av den billiga varianten i syfte att dels testa hypotesen, men framför allt för att jag naturligtvis tror på min egen hypotes och verkligen ville ha en mindre fesen dusch. Situationen var dock en ypperlig testsituation eftersom den möjliggjorde en jämförelse mellan två olika munstycken under förhållanden som i övrigt är exakt desamma (samma kran, samma duschslang, samma badrum i samma lägenhet).

Och resultatet blev...mycket positivt! Skillnaden är märkbar och trycket i duschen är nu helt ok även enligt min ganska kräsna standard.  

Hypotesen kan väl kanske inte anses fullt ut bevisad än, men den stöds definitivt av detta test. Så har ni problem med fesna duschar och har ett duschmunstycke av annan typ än den billigaste, lilla kantiga vita varianten, testa gärna att byta till ett sådant. Och meddela gärna mig resultatet.  

Kommentarer
Postat av: Per

"Strålande" hypotes - Kajsa; Du har naturligtvis helt rätt!

2009-09-17 @ 22:07:43
Postat av: Kajsa

Javisst, även om ett test med bara ett enda replikat inte direkt är statistiskt signifikant.

2009-09-17 @ 22:22:36
Postat av: Per

Det är sant!

2009-09-18 @ 07:51:29
Postat av: Atte

Det är ju fullständigt Brilljant!

2009-09-20 @ 11:25:00
Postat av: Kajsa

Ja just det!

2009-09-20 @ 21:15:17
Postat av: Ellinor

Hej!
Var fick du tag på denna modell äldre duschmunstycke?

Svar: Jag kommer inte ihåg var jag köpte det här (var ju några år sen nu) men det var inte svårt att hitta, något byggvaruhus tror jag.
Kajsa

2013-10-16 @ 13:56:02
Postat av: Kajsa

Eftersom något hände med svaret här ovan så att det knappt syns uppårepar jag det. Ellinor - jag kommer tyvärr itne ihåg var jag köpte det, det var trots allt fyra år sen. Men det var inte svårt att hitta - något av de större byggvaruhusen tror jag.

2013-10-24 @ 10:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0