Inventera fjärilar!

Våren är på framfart, och därmed även krypen. Vill man ha en anledning att ge sig ut och titta på kryp kan man anmäla sig till svensk dagfjärilsövervakning, som startar i år. Det innebär att data från frivilliga fjärilsinventerare kommer att samlas in och sammanställas för att ge en bild av dagfjärilarnas utbredning och antal i Sverige för att man ska kunna följa förändringar. Det här kan man hjälpa till med om man som i mitt fall sedan tidigare tycker det är roligt att titta på fjärilar, eller om man helt enkelt vill lära sig mer - det är bara att anmäla sig och boka en lokal att inventera (se länk nedan)!

http://www.zoo.ekol.lu.se/butterfly/

En lokal är antingen en punktlokal (t.ex. en trädgård) eller en slinga (en kortare promenadväg längs vilken man går och räknar fjärilar), jag har förstås bokat in en slinga på ett ställe härutanför som jag vet sen förra sommaren är ganska trevligt ur fjärilssynpunkt. Och jag försöker övertala föräldrarna att inventera sin trädgård eftersom jag vet att den är en ganska bra fjärilslokal. Ni kommer därför säkerligen att få läsa och se en hel del bilder från min slinga "Lillängen" här på bloggen framöver. Eftersom jag är för upptagen med att skriva Formasansökningar just nu har jag inte varit på platsen sen snön smälte, men här är ett par fjärilsbilder tagna där från förra sommaren (utom nässelfjärilen, den bilden är från Blentarp). Föräldrarna, se och lär! Alla de tre arterna nedan finns i er trädgård.


                            Tistelfjäril. Påminner i stort sett om en urblekt nässelfjäril, fast större.




Tistefjäril




Nässelfjäril, för jämförelse. Notera de intensivare färgerna, den mörkare kroppen och framför allt de små blå prickarna längs vingkanterna, som tistelfjärilen saknar.





Silverstreckad pärlemorfjäril




Silverstreckad pärlemorfjäril igen, denna gång ett par. Ber känsliga läsare om ursäkt för att jag visar sånt häringa fjärilssnusk på bloggen, men på den här bilden ser man tydligt varifrån arten fått namnet "silverstreckad" och för er som vill lära er känna igen den är det alltså undersidan av vingarna man tittar på - silverbanden på grönaktig botten är unikt för arten, alla våra andra pärlemorfjärilar har vita prickar eller fläckar på vingarnas undersida, inte ränder. Storleken är också utmärkande - det här är vår största art pärlemorfjäril.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0