Julkalendern!

Ni glömmer väl inte besöka den ekologiska julkalendern?





För övrigt rapporteras det väldigt mycket halofenomen med vädersolar (se länken för bild) härikring just nu, och jag är rätt irriterad för att jag inte lyckats få se det - jag råkar tydligen alltid befinna mig i ett klassrum förklarande andragradsekvationer när det inträffar verkar det som...typiskt. Hoppas att det blir fler, för jag hade verkligen velat få se en snygg sådan. Tydligen beror det på den där isdimman som jag skrivit om tidigare här i bloggen och som fortfarande är vanlig från och till, dylika fenomen uppstår när solljuset bryts i iskristallerna i dimman. "Frostdis" heter det på SMHI:s hemsida, men jag kan minsann säga att där jag bor har det varit rejäl tjocka, inget litet "dis". Vill också få se en riktigt fin och tydlig sån här...


Kommentarer
Postat av: Per

Ett sådant fenomen var synligt över Lund vid 21-tiden i advent för 4 år sedan. Det var runt fullmånen i det fallet. En mycket märklig upplevelse, som jag inte varit med om; varken tidigare eller senare - trots alla påståenden om hur vanligt det hela är.

(För övrigt är ju cirkelns ekvation av andra graden.)

2010-12-08 @ 21:40:49
Postat av: Kajsa

Jag har också sett halos runt fullmånen, rätt ofta till och med - och någon liten antydan till halo runt solen också men inget i den klassen som på bilden i DN och som folk pratar om här. Och inga vädersolar...



Ja, andragradsekvationer verkar vara temat för dagen...

2010-12-08 @ 23:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0