Köksrenovering

Det händer inte mycket på renoveringsfronten härhemma, men då och då så...

Mitt kök, och badrum för den delen, har vitt kalkel av den typ som är vanlig i restaurangkök, storkök, campingplatser, vandrarhem, idrottsomklädningsutrymmen och andra allmänna köks- och duschutrymmen lite varstans. Jag är inte särskilt förtjust i vitt som inredningsfärg och tycker att i synnerhet vitt kvadratiskt kakel är ungefär det absolut tråkigaste som tänkas kan, och hade jag haft råd hade detta kakel bytts ut. Nu har jag inte det, så istället har kaklet piffats upp med en bård av arvegods i form av kakeldekor som är så totalt gräslig att den är helt underbar - precis vad jag gillar. Tack föräldrarna som insåg att detta var något jag skulle uppskatta!


Tanken har länge varit att köksluckorna ska målas i ungefär samma röda färg som på dekoren, så föreställ er röda luckor ovanför och under diskbänken.





Närbild på en av de fånstirrande fåglarna.




Hur tänkte man egentligen när man designade det här? Vem trodde man egentligen för 30+ år sedan ville mötas av denna blick (Vad uttrycker den? Skräck? Enfald?) under stökandet i köket? Retro i all ära men är det ens så många som velat det i dag om den här hade nytillverkats? Ja jag vill ju uppenbarligen det, men så är ju min smak kanske ibland lite motvalls...  


Kommentarer
Postat av: Elle

Hahaha!

2010-02-14 @ 08:57:41
Postat av: Hanna

Tycker verkligen om fåglarna, helt utan ironi, och tror det blir jättefint när du målat skåpen. På tal om vitt standardkakel så tycker jag det hänger på fogarna. Vita fogar, trist, men med mörka blir det grafiskt snyggt. Tror det finns fogfärg. Ett billigt tips bara...

2010-11-12 @ 17:12:33
URL: http://hannanonien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0