Nostalgitripp längs Overfloden

För ett tag sen pratade jag barnprogram med en bekant, ett ämne där det är lätt att bli väldigt nostalgisk. För som alla vet var ju barnprogrammen bättre förr, och alldeles fantastisk bra just när jag var i "barnprogramsåldern" (om jag nu växt ur den?), i slutet av 70- och början av 80-talet. Möjligen med undantag för "Vilse i pannkakan", som jag just inte har några starka minnen av, jag var lite för liten då (men kommer ihåg den...gick den i repris lite senare kanske?). Men jag tror att jag redan som litet barn tyckte att det verkade lite dumt med en programidé som bygger på att ett barn inte vill äta upp sin pannkaka, pannkaka är ju gott! 

Några barnprogram jag gillade var däremot Bröderna Dal, I fablernas värld, Hajk, Professor Balthasar, Trazan och Banarne, med flera. Ser ni temat? Djur, natur och vetenskap (ok, kopplingen är lite tveksam i fallet Trazan och Banarne, men det är ju djungeltema dock)...

Bröderna Dal gillade jag skarpt när jag var liten, den var spännande och rolig och rentav lite läskig ibland. I dag tycker jag kanske inte den är lika spännande och absolut inte läskig, men rolig är den fortfarande! Kanske ännu roligare, för det finns en del skämt i den som man inte riktigt uppskattade när man var liten. Se själv, för naturligtvis finns de galna bröderna Dal på youtube, komplett med kanoten Elvegris och de ökända cliffhangerserna (vad heter det egentligen i bestämd form på svenska?) och allt.  





Bröderna Dal, avsnitt 1 :
http://www.youtube.com/watch?v=CI0h_jaXOXA

Bröderna Dal, avsnitt 1 (fortsättning) :
http://www.youtube.com/watch?v=DodcqlC5TEI


Nämnas bör också det fantastiska soundtracket med mycket blåsorkesterinslag (om än av mycket varierande kvalitet). Kanske lade Bröderna Dal en grund till något även i detta avseende? För övrigt hade jag velat ha det där dramatiska lilla cliffhangertemat som var i slutet av varje avsnitt som sms-signal på mobilen, det temat är nog faktiskt det jag bäst kommer ihåg av serien!



Kommentarer
Postat av: Per

Håller verkligen med om att bland den tidens barnprogram så fanns det många godbitar - även för vuxna åskådare. Just bröderna Dal har jag inte så mycket minne av (men den verkar ha varit väldigt bra - av klippet att döma). "Vilse i pannkakan" var definitivt för töntig i hela sitt upplägg.

Att lägga in valfri SMS-signal borde väl inte vålla några problem; åtminstone i våra tidigare modeller så fanns en inbyggd editeringsfunktion - alternativet att läsa in en musikfil som Du själv arrat på datorn finns ju också?

2010-01-27 @ 08:43:34
Postat av: Kajsa

Ja, det fanns många bra program då! Och just Bröderna Dal är väl ett typiskt program där det finns godbitar även för vuxna. Kommer ihåg att det heller inte dubbades utan faktiskt visades på norska även i svensk tv (men textat kanske?).



Får se om jag blir klar att fixa med ringsignal nån gång - någon editeringsfunktion har jag dock inte i min telefon, dessutom är jag nog för lat för att anstränga mig särskilt mycket på det planet...vill helst ha sådant man kan stoppa in i telefonen som det är.

2010-01-27 @ 12:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0