Balkongodlingarna

Åtminstone mamma har undrat hur alla växterna på balkongen överlevt min en och en halv veckas vistelse i Skåne. Har de torkat ihjäl? Svar: Nej. Tack vare förutseende åtgärder innan jag åkte har i stort sett allt i växtväg inte bara klarat sig uitan klarat sig utmärkt. Undantaget är jordgubbsplantorna och tomatplantorna som såg ganska olyckliga ut när jag kom hem, men de hämtade sig snabbt så fort vattenkannan kom fram (förutom en jordgubbsplanta som fortfarande ser lite risig ut). Resten av växterna verkar inte ha märkt att jag varit borta, i synnerhet penséerna i balkonglådan som jag trodde skulle klara sig sämst. Och humlen, som växt över en meter under tiden jag varit borta och som jag knappt tror att jag skulle kunna ta död på om jag ens försökte... 

Jordgubbarnas konstbevattning fungerade inte medan jag var borta, så de hann tyvärr bli ordentligt vissna. Men alla utom en har hämtat sig bra och det är nya gubbar på gång... 




Innan jag åkte till Skåne flyttade jag tomatplantorna längre in på balkongen, där det är skuggare, för att de inte skulle torka ut så fort. Det var tur, dels för att de nog inte klarat överlevt annars (de var ganska hängiga när jag kom hem), dels eftersom de troligen hade blivit totalt överväxta av humlen. Humlen invaderar nämligen allt omkringliggande utrymme, och fort går det. Och har den väl slingrat in sig i något är den inte lätt att trassla loss igen.

Humle till vänster, tomatplantor till höger. Notera humlerankorna som sticker iväg åt båda sidorna.







Kaprifolen har också växt mycket. Den är dock inte lika bra som humlen på att hitta egna vägar, så den har fått några snören att klättra på.







Dahlian (i den svarta hinken) får inte plats under balkonglådan längre. Och penséerna får uppenbarligen inte plats i den.




Och till min stora glädje hade ingefäran äntligen grott när jag kom hem, efter lång lång tid!




Australiskt grass tree. De här växer också, men mycket mycket långsamt. Det största är nu ca 1,5 dm.




Den här australiska växten, den med de svarta prickarna (som nu blivit små taggar) på bladen, växer desto fortare. Och nu har den fått knoppar också.






Även fjäderbuskplantorna (som inte är några buskar) har börjat få knoppar. Bakom dem syns chiliplantorna, som också växt till sig ordentligt.




Så ´ser det ut på balkongen! Och det är för övrigt också bra med både djur och växter inomhus. Hemma hos mig är det lite tvärtom på det viset att jag oroar mig mer för växterna än djuren när jag är borta. Spindlarna och Gunilla tycker väl snarast att det är lugnare när jag är borta...

Kommentarer
Postat av: Elle

Wow! Å vilka gröna fingrar, det är ju jättefint! Inte illa för en norrbalkong minsann

2010-07-06 @ 14:10:54
Postat av: Kajsa

Gröna fingrar...nja...det verkade ju växa lika bra när jag var borta. Den vet inte om att den är en norrbalkong...och som tur är för den kommer det in en hel del morgonsol.

2010-07-06 @ 15:03:31
Postat av: Hauns™

Som lekman i sammanhanget måste jag ändå få förundras över dina tomatplantor. Vilket fantastiskt fint (och grönt...) bladverk! Hur är det egentligen, ska jag ta bort blad på mina plantor när de börjar gulna eller ska man låta dem sitta kvar?

2010-07-07 @ 00:35:43
Postat av: Kajsa

Ojoj Hauns™! Vilka svåra frågor! Jag är också lekman vad gäller tomatplantor (min doktorsexamen i växtekologi är väldigt missvisande), min skötsel av plantor består i att vattna dem och låta allt sköta sig själv för övrigt. Jag hade kanske plockat bort gula blad om de var många men inte om det bara var något enstaka. Men jag vet inte alls vad som är korrekt hantering av gula blad på tomatplantor...



Vad gäller bladfärgen så är mina ganska mörkt gröna jämfört med vanliga tomatplantor, ja. Det kan kanske ha att göra med att det är cocktailtomater, dvs att bladfärgen har med sorten att göra?

2010-07-07 @ 11:37:25
Postat av: Hauns™

Jag är alldeles övertygad om att du har helt rätt att man kan låta gula blad sitta kvar om de inte är för många. Har nog varit alldeles för hård mot mina förut. Jag har också coctailtomatplantor (minns inte vilka sorter) men ingen av mina plantor har lika fina blad som dina. :o)



Brukar du tjuva dina plantor? I år tänkte jag själv experimentera med mina eller rättare sagt, en del av dem. Någon sa (eller om det stod någonstans?) att man tjuvade plantorna för att man skulle få fler tomater i slutändan. Vet du om det stämmer? På mina experimentplantor har jag både blommor och tomatämnen på tjuvskotten. Fast man hade kanske haft fler annars?



2010-07-10 @ 23:23:07
Postat av: Kajsa

Hauns™ - nu är jag så mycket novis på tomatplantor att jag aldrig haft några förut (eftersom jag inte haft möjlighet till dylika odlingar ehuru jag inte förrän förra året blev ägare till en balkong). Så jag brukar inte tjuva dem, eller något annat för den delen - men det betyder inte att man inte borde...men jag vet inte faktiskt om det är bra eller inte.



Ska tacka för komplimangerna för tomatplantorna (och tacka från tomatplantorna kanske?). Hoppas bara att de får tomater också, inte bara massa blad...

2010-07-11 @ 13:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0