Årets första gubbe

Min första svenska jordgubbe för i år (inte min första jordgubbe dock), tillika det första som överhuvud taget skördas på balkongen i år, var i dag mogen och avnjöts nyplockad på balkongen. Och visst var den delikat! Nu hoppas jag bara att resterande gubbar ska hinna mogna antingen innan jag åker till Skåne eller vänta till efter att jag kommit hem igen...






Mer från balkongen:

Humlen (till vänster) växer, och nu inte bara på längden utan bladen börjar bli stora också. Jämför gärna med de förra bilderna (och mamma, jämför med de små rangliga skotten du tog med upp!). Om ni undrar varför den inte slingrat sig vidare längre längs räcket jämfört med förra bilden beror det på att jag råkade bryta av det skottet - det som syns slingra iväg åt höger nu är det näst längsta (det som var mer än halvvägs uppe på de förra bilderna). Till höger syns några av cocktailtomatplantorna.




På andra sidan balkongen har kaprifolen precis slagit ut.

 


Och balkonglådan prunkar.




Dahlian har också kommit upp, även om det är ett tag kvar till blomning...men den ska få stora mörkröda blommor så småningom.




Den intressanta australiska växten med svartprickiga blad växer sakta men säkert...så småningom ska den få ljusrosa blommor.




Det var allt från balkongen den här gången.

Kommentarer
Postat av: Per

Den gubben ser (såg - rättare sagt) väldigt delikat ut! Fina bilder i övrigt också.

2010-06-16 @ 21:39:04
Postat av: Kajsa

Ja, det var en delikat gubbe!

2010-06-16 @ 22:17:56
Postat av: Kristina Axelsson

Har du någon aning om vad den australiska växten heter ? Jag har en likadan, men har glömt namnet. Jag blir jätteglad om jag kan få hjälp med det.



2011-08-04 @ 19:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0