Klivet upp på land...

...för ryggradsdjuren verkar ha tagits sisådär 20 miljoner år tidigare än man tidigare trott, vilket visas av fossila fotspår funna i Polen. DN skrev om det här idag och det visades även ett reportage i vetenskapens värld för den som är intresserad (ligger på internet). Den svenske forskaren som publicerat det, en världsledande expert på tidiga fyrfotadjur, har därmed i en artikel i den mycket högt rankade vetenskapliga tidskriften Nature tvingats kullkasta (och plocka upp bitarna och skaka om dem) inte bara alla andras utan även sin egen tidigare forskning på området (en artikel på nätet har rubriken "lobbying a greande into the tetrapod evolution picture"). Samma person publicerade upptäckten (i Nature) av det hittills mest primitiva fyrfotadjur som upptäckts så sent som 2008, och då sattes tidsangivelsen för klivet upp på land till för ca 360 miljoner år sen...det måste väl ändå vara höjden av tidsoptimism att vara ute 20 miljoner år för sent? Han var dock inte alls ledsen över detta, fyndet var ju otroligt sensationellt. Och jag, som var ett smått dinosauriefreak som liten (jaja, jag var ju rätt såld på altl vad djur hette) tycker absolut att denna nyhet är värd att blogga om. Även om djuret faktiskt inte är en dinousaurie, de kom sådär 130 miljoner år senare....åh, dessa enorma tidsperspektiv!




Men jag bloggar inte om det här bara för att  det är frågan om ett intressant djur, som gissningsvis liknade någon märklig ca tre meter lång blandning av fisk och krokodil med fasligt många tår. Fyndet var sensationellt på andra sätt också, främst för att det gjordes vid vad som för 397 miljoner år sen sådär var en havsstrand (men idag är ett stenbrott). Det första fyrfotadjuret som klev upp på land klev alltså upp från havet, ur saltvatten upp på land, något man tidigare inte trott (man har trott att de gick upp via träskmarker). Området där den levde var troligen en tidvattenszon, och den glade professorn gissar att den livnärt sig på djur som blivit kvar på land när tidvattnet dragit sig tilbaka eftersom utbudet av föda för ett så stort icke växtätande djur på landbacken var tämligen begränsat. Innan ryggradsdjuren gick upp fanns ju bara ryggradslösa djur varav de flesta småkryp (spindlar t.ex.) på land, som i de flesta fall nog var väl små och i en hel del fall för snabba för ett sådant här djur att jaga. Bättre då att utnyttja det som spolats iland från havet - ser ni varför jag tycker det är så häftigt nu? Det skulle i så fall vara frågan om ett väldigt stort delvis landlevande djur högt upp i födokedjan som utnyttjade marina subsidier...tänk att få göra några isotopanalyser i det systemet!

Kommentarer
Postat av: Per

Sådana här saker intresserar mig också väldigt mycket; och då menar jag inte tidsrelationerna som sådana just i detta fallet (dryga 5 % felmarginal åt endera hållet är nog inte så upphetsande) - utan allt det andra evolutionsmässiga.

2010-03-03 @ 08:47:48
Postat av: Kajsa

Ja jag är ju också främst intresserad av det evolutionsmässiga, ekolog som jag är! Men 20 (18 för att vara exakt) miljoner år är rejält mycket i det här sammanhanget, tidsspannet man rör sig inom är bara några tiotal miljoner år. Det här djuret är även tio miljoner år äldre (och även det är rejält mycket i sammanhanget) än den äldsta kända kvastfeniga fisken, vilket innebär att den evolutionära bilden av fyrfotingarnas evolution blir avsevärt mer komplex.



Tidigareläggandet får stora konsekvenser inte bara teoretiskt (det är även 10 miljoner år före den första kvastfeniga fisk man känner till) utan även för hur man praktiskt bedriver forskningen. De som jobbar med just tidiga fyrfotingar kommer att behöva fokusera på äldre avlagringar än tidigare, och på andra platser än tidigare (dåvarande tidvattenzoner).



Jag har för övrigt Nature-artikeln om du vill läsa den (finns förstås även på ett universitetsbibliotek nära dig)!

2010-03-03 @ 11:32:08
Postat av: Per

Jo jag inser att konsekvenserna av de nya fyndens dateringar måste bli avsevärda för den fortsatta evolutionsforskningen och dess hypoteser. Och det lär inte vara sista gången, som forskningen därvidlag behöver göra vissa "omtag". Jag läser gärna artikeln; eventuellt kan jag kanske nå den via ELIN@Lund - annars går jag naturligtvis till UB.

2010-03-03 @ 13:06:08
Postat av: Kajsa

Jo, nytänkande måste göras lite hela tiden, i all slags forskning. Det här är dock av det lite större slaget, om än inte i klass med rena paradigmskiften. Sen ses det naturligtvis också som desto större just för att det handlar om de första fyrfotadjuren och därmed vår egen evolutionslinje, och det är också därför det fått såpass mycket uppmärksamhet i media även utanför de vetenskapliga sammanhangen, där naturvetenskaplig forskning som ligger utanför teknik och medicin (och på sista tiden vissa fält inom klimat- och miljövetenskaplig forskning) normalt får ganska lite utrymme.



Har du en e-mailadress så kan jag maila artikeln som pdf. Vill du inte lägga ut e-mailen här kan du maila till [email protected] (som inte är min "vanliga" e-mail, men en adress som jag glatt lägger ut på internet hur som helst).



Vill du leta upp den själv (om du har du internetaccess till vetenskapliga tidskrifter via universitetsbiblioteket så finns den publicerad på internet) så är referensen: Niedźwiedzki, G., Szrek, P., Narkiewicz,K., Narkiewicz, M & Ahlberg, P. E. 2010. Tetrapod trackways from the early Middle Devonian period of Poland. Nature 463, 43-48.

2010-03-03 @ 18:52:25
Postat av: Bodil

Apropå djur så hörde jag på radion för ung. en vecka sedan att syrsemammor lärde sina ungar att vargspindlar skall man akta sig för. detta redan innan ungarna var kläckta.Fantastiskt egentligen, hur "pratar" de?

2010-03-03 @ 20:03:05
Postat av: Per

Tack för referensangivelsen; jag har tankat ner artikeln nu via ELIN@Lund - och skall läsa den med stort intresse. (Min mejladress kan du ändå få, den är: [email protected])

2010-03-03 @ 20:41:36
Postat av: Kajsa

Ah, tack!

2010-03-04 @ 12:30:57
Postat av: Elle

Jag såg programmet om det där på TV-trevligt! )

2010-03-18 @ 09:46:22
Postat av: Kajsa

Ja, jag med, fast jag läste om det först. Intressant.

2010-03-26 @ 22:39:58
Postat av: Tessan

Fin blogg ;)

2010-03-26 @ 23:14:30
URL: http://tessanaslin.blogg.se/
Postat av: simone

hejsan, allt bra? :)

2010-03-26 @ 23:32:48
URL: http://gmz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0