Solen skiner!

Men än är det tveksamt om det är vinter eller vår här. Ena dan sol och vår, nästa snö, och jag har aldrig sett så mycket snö ligga kvar så här sent på året förut. Den försvinner ändå ganska fort nu, men det är fortfarande ganska vitt ute. Den stora skillnaden de senaste dagarna har varit att smältvattnet äntligen börjat kunnat rinna undan - för bara några dagar sen låg allt kvar ovan mark, hade det fortsatt så lite till hade man nästan behövt vadarstövlar för att ta sig över gården här. Men i påsk ska jag ner till Skåne, dit våren tydligen har anlänt på riktigt - ska bli trevligt, och så kan man ju hoppas att det är vår på riktigt här också när jag kommer tillbaka.

En som ändå har noterat att det är dags för vår nu är Kerstin, som efter att mer eller mindre ha gått i ide under vintern nu håller sig framme mest hela tiden. Förhoppnignsvis syns det ute snart också, men jag har inga vårliga bilder från det här året än så ni får hålla till godo med ett par gamla vårbilder från Väsby ängar.






För övrigt kanske det är värt att notera att detta är ett svammelblogginlägg utan egentligt vettigt innehåll alls, men eftersom det ju inte hänt så mycket här på sistone tyckte jag det var bättre med ett sånt här tämligen innehållslöst inlägg än fortsatt stiltje.

Ni kan ju få en uppdatering om de tekniska mankemangen också. Sockeln som satt kvar i taklampan efter att glödlampan exploderade efter strömavbrottet har jag plockat bort, men inte kunnat sätta i en ny eftersom jag inte hade några extralampor med liten sockel och glömmer köpa hela tiden. Men eftersom det ska vara tre lampor i taklampan gör det inte så mycket att en saknas - den lyser bra nog ändå. Vattenläget är oförändrat sen sista inlägget - jag har inte fått tag på vaktmästaren än så nu lär det få dröja tills efter påsk. Men det är inget stort problem, jag har trots allt vatten i kranen. Bloggen sköter sig utmärkt nu efter tidigare strul. Det senaste på tekniskt mankemang-fronten är annars att tvättstugan här håller på att renoveras och tills det är klart får man gå och tvätta i tvättstugan i en annan port. Vilket är lite omständigare, men det blir ju å andra sidan desto trevligare med en nyrenoverad tvättstuga sen. 

Kommentarer
Postat av: Per

Jättefina bilder! Riktigt så långt har våren här nere inte hunnit ännu; men bra nära. De första vitsippsbladen kan man nog få syn på, om man rotar lite försiktigt bland de gamla löven.

Igår kväll var ena salamandern framme här igen och utan att röra den så mätte jag dess exakta längd med en tumstock; den var precis 8 cm från nos till stjärtspets.

2010-03-27 @ 09:18:29
Postat av: Elle

Ååå men det där är underbara bilder!



Kul med salamandern Per! -nytt husdjur minsann!

2010-03-27 @ 14:31:01
Postat av: Kajsa

Ja här är det ju ganska långt kvar innan våren når så där långt, men lite vitsipps- och blåsippsblad borde man nog kunna hitta under snön om man behagar leta.



Per: Det verkar absolut vara mindre vattensalamander.

2010-03-27 @ 16:22:49
Postat av: Per

Kajsa och Elin: Jo det skall bli intressant att följa vattensalamandrarna; men som "husdjur" i ordets rätta bemärkelse blir det nog brydsamt med tanke på deras fridlysningsstatus.

Och på tal om husdjur; jag undrade ju på min egen blogg om staren, som var och inspekterade vår starholk - men mötes av en annan intressent i holkhålet (en talgoxe) - ändå kommer att driva bort konkurrenten om den vill det? Vad tror ni? Vi hade gärna sett en starfamilj på tomten också - det var flera år sedan sist det hände.

2010-03-28 @ 17:30:37
Postat av: Kajsa

Jag vet faktiskt itne hur utfallet blir i en konkurrenssituation mellan talgoxe och stare - staren är ju större, men kanske är talgoxen kaxigare?



Lite tips om man vill ha starar på tomten: Starar är sällskapliga och häckar gärna nära varandra i små kolonier - man kan därför gärna sätta upp en hel klunga starholkar tillsammans. Sen vill de gärna bo högt också, idealt vore en klunga holkar på ca tre meters höjd i någorlunda ostärt läge.

2010-03-28 @ 21:10:20
Postat av: Per

Ja det verkar uppenbart, att jag måste fixa ett par starholkar till. Den vi redan har - är för ensam och grannarna har heller inga starholkar. Problemet kan bli att hitta fler träd.

2010-03-29 @ 07:42:54
Postat av: Agneta och Bim

Såg en smart abbrovinsch för starboende, en planka mellan ett par träd och så holkar i rad på brädan. Ett radhus för starar. Man kan ju ocks å bygga ett radhus eller höghus i ett stycke med flera lägenheter i, men man måste förstås fortfarande ha någonstans att sätta upp det hela.

2010-03-31 @ 15:06:51
Postat av: Per

Tack för tipsen - det skall nog gå att realisera här också.

2010-03-31 @ 20:00:30
Postat av: Kajsa

Det var för övrigt inte agneta och bim som skrev om abbrovinchen för starholkar, det var jag - men på föräldrarnas dator.

2010-04-15 @ 20:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0