Fjärilsslingan

I dag har jag inventerat fjärilsslingan igen. Kom på att jag kanske skulle rapportera resultaten här, som en liten följetong?


En representativ bild för naturen på fjärilsslingan.



 

Förra besöket, det som avhandlades i inlägget "sommar och sol", bjöd på hela sex arter, något jag tycker är ok för ett inventeringstillfälle i maj.

Artlistan:
rapsfjäril
aurorafjäril
ängsvitvinge
nässelfjäril
påfågelöga
tosteblåvinge


Slitet påfågelöga. Men färgerna är fortfarande fina trots att vingkanterna är trasiga.




Vädret i dag var lika fantastiskt fint som sist, så inventeringen gjordes i shorts. Så kommer jag dock inte att kunna fortsätta eftersom det är gott om nässlor i vissa delar av slingan...de är ännu inte så stora, men snart kommer det att bli bevärligt att ta sig fram barbent.

Dagens fjärilsinventering bjöd på betydligt fler fjärilar i antal än sist, men samma antal arter. Dock inte samma arter! Den här gången lyckades jag räkna in en citronfjäril (en vanlig art ju, som jag bara såg på för långt håll för att den skulle få räknas in i inventeringen sist) och årets första pärlemorfjäiril som väl får räknas som dagens fynd vad gäller fjärilar, men tyvärr uteblev både blåvinge och ängsvitvinge. Men det innebär ändå att det totala antalet arter i området har ökat till åtta.

Artlistan: 
rapsfjäril
aurorafjäril
citronfjäril
nässelfjäril
påfågelöga
storfläckig pärlemorfjäril

Totalt antal arter på slingan:
rapsfjäril
aurorafjäril
citronfjäril
ängsvitvinge
nässelfjäril
påfågelöga
storfläckig pärlemorfjäril
tosteblåvinge


Förutom fjärilar fanns det massa annat kul att titta på, fler bilder kommer i separata inlägg.


Kommentarer
Postat av: Per

Påfågelögat är en vacker fjäril, men hur ser rapsfjärilen ut? Mig veterligt har jag inte sett en sådan - eller är den känd under ett annat namn också?

2010-05-22 @ 17:24:08
Postat av: Kajsa

Du har alldeles säkert sett den, troligen i trädgården. Den har inget annat namn, men är en av tre väldigt vanliga och väldigt lika s.k. vitfjärilar - kålfjäril, rapsfjäril och rovfjäril. Alla tre arterna är vita med mörkare hörn på vingarnas ovansida, på kål- och rovfjäril är vingarnas undersida enfärgat helvit eller svagt grönvit undersida, medan rapsfjärilen skiljs från dem på en mörk pudring längs ådrorna på vingarnas undersida. Alla tre arterna är väldigt vanliga och ses ofta i trädgårdar, parker och liknande.

2010-05-22 @ 23:00:37
Postat av: Per

Skall försöka hålla lite bättre utkik framöver; och kolla på kännetecknen.

2010-05-24 @ 08:00:27
Postat av: Kajsa

Ser du en vit fjäril i trädgården är det nästan helt säkert en rov-, raps- eller kålfjäril.

2010-05-24 @ 14:00:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0