Grönsaksodling, handarbete och andra husligheter...

Härhemma växer det och frodas, det finns en hel del småplantor nu som bara väntar på att det ska bli varmt nog att sätta ut dem på balkongen. Dels lite nyttigheter:

Som körsbärstomater...




...och chili (ja Elin och Petra, det är de australiensiska fröna jag fick av er. Och blomkrassen har också kommit upp).




Och så har jag lite mer inhemska intressanta australiska saker också. En som ska bli en hibiscusaktig växt med rosa blommor, förhoppningsvis. Och en ännu mer spännande som ska bli ett "grass tree", en märklig växt som ser ut som en stor grästuva på stam.

Blivande grass trees?




Grass trees var något av en karaktärsart i bushen i Perthområdet och fanns överallt, t.ex. på Edith Cowan Universitys campus i Joondalup.




Och förstås i bushen långt utanför stan. När de blir gamla får de liksom en bastkjol av vissna blad som hänger ner och skymmer stammen.




Här är de framför en annan art som torde vara bekant här på bloggen, ett litet Christmas tree. Notera att "grästräden" faktiskt är ganska höga, det ser ut som om de sticker upp ur markvegetationen och att denna utgörs av någon slags ris, men så är inte fallet - det är buskar (någon slags akacia tror jag) som når mig en bra bit över knähöjd.




Och så här ser de ut när de blommar, vilket de gjorde i september när jag kom till Australien (det är då det mesta blommar i sydvästra Australien, med vissa undantag som t.ex. christmas tree).
 



Nu ska jag lämna ämnet grass trees...men jag är glad att de kommit upp, hoppas bara att jag kan hålla liv i dem.
För övrigt på tal om grönsaker så hamnade jag av en händelse mitt i en sorts gotländsk temamarknad på Medborgarplatsen idag, där diverse gotländska lantbrukare sålde grönsaker, sylt med mera. Jag inhandlade glatt ett kilo ekologiska morötter (till mig själv och till kackerlackorna som spindlarna äter, vilka för spindlarnas skull enbart får ekologisk frukt och grönsaker att äta) av en glad gotländsk morotsodlare (som även bjöd på den märkliga produkten morotssylt...) samt ett knippe ramslök till morgondagens thaiwok. Det fanns även en del folk som sålde garn, ull och diverese hantverk av ull. Som de tog väldigt bra betalt för - t.ex mössor av tovad ull för 550 kr! Ojoj, det är alltså det man borde syssla med? Vad kan t.ex. mitt senast färdiga virkprojekt här nedan, en sjal tänkt att användas på Solna Brass spelningar (därav färgen - bandets manliga medlemmar, dvs de flesta, spelar i smoking med vinröd fluga) vara värt? Visserligen är den inte av ull, men ändå.



Kommentarer
Postat av: Per

Lycka till med alla växterna! Ett Grass Tree hade varit spännande att se i sin rätta miljö (minns inte att vi såg sådana i Melbourne-bushen?). Vad sjalen beträffar så går den väl inte att köpa för pengar; ett rent mästerverk!

2010-05-08 @ 09:08:55
Postat av: Kajsa

Tack! Vet itne om grass trees fins i Melbourneområdet, men jag vet att de finns även i andra delar av Australien än WA (finns flera arter tydligen).



Jodå, sjalen går naturligtvis att köpa för pengar, om de bara är många nog ;-). Jag har ett litet problem i att sjalproduktionen överstiger mitt personliga behov av sådana...men den på bilden har jag i alla fall användning för, den ska användas på brassbandskonserter i kalla kyrkor och liknande.

2010-05-08 @ 11:22:17
Postat av: Elle

Å vad husligt! Spindelsjalen är helt fantastisk. Och växterna kommer nog att bli kalasbra.

2010-05-12 @ 17:11:11
Postat av: Kajsa

Växterna lever än i alla fall, även grass tree-plantorna.

2010-05-20 @ 15:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0