Fotboll och magneter

Helt emot vad alla kanske trodde kommer detta inlägg inte alls att handla om Malmö FFs SM-guld. Istället kommer det här inlägget med anledning av att Elin härförleden bloggade Disneyfilmen om Pablo Pingvin, huvudpersonen i en av mina favvosagor när jag var riktigt liten. Därför tänkte jag nu blogga ett par andra Disneyfavoriter.

När jag och systrarna var små hemma i Blentarp visades alltid smalfilmer med tecknade Disneyfilmer vid högtidliga tillfällen - och filmerna nedan hörde till storfavoriterna. Antalet filmer var begränsat vid varje filmvisningstillfälle, men just dessa två visades nog i stort sett varenda gång. Dock saknades ljudspåret till filmerna så vi fick se dem som stumfilmer, men nuförtiden finns de naturligtvis på Youtube med ljud och allt! Så varsågoda och följ med på en nostalgitripp till familjen Mellbrands barnkalas på Örngatan i Blentarp.


Först ut är naturligtvis "Fotbollsmatchen". Vadå fotbollsmatchen? Jo, säg ordet "Fotbollsmatchen" i bestämd form till någon av mig, mina systrar eller våra föräldrar så vet vi alla exakt vad som åsyftas. Nämligen filmen nedan och ingenting annat.
 







Nästa film går i familjen under namnet "Pluto och magneten i gumpen". Ingen närmare presentation behövs. Men medan fotbollsmatchen ändå faktiskt funkade rätt bra som stumfilm, så vinner den här definitivt på ljud!


Kommentarer
Postat av: Elle

ÅÅåå helt fantastiskt att se dem med ljud! Våra fina barnkalasfilmer. Strålande researchat tycker jag.

2010-11-08 @ 10:31:16
Postat av: Kajsa

Ja, i synnerhet Plutofilmen vann verkligen på att ses med ljud...fotbollsfilmen funkar rätt bra ändå, men Pluto med musik, väckarklockan, med mera...å så bra!

2010-11-08 @ 17:59:25
Postat av: Per

Nu har jag kollat både på dessa två filmer och den film som Elin tidigare publicerade och alla tre är ju riktiga godbitar. Ni måste ha haft väldigt trevliga barnkalas i Blentarp!

2010-11-09 @ 08:13:39
Postat av: Kajsa

Absolut! Fast Pablo hörde inte till pappas utbud av smalfilmer, så den fick vi inte se på barnkalasen. men de två ovan var konstanta inslag.

2010-11-09 @ 13:31:00
Postat av: Kajsa

Liksom pappas "elefant bakifrån" i en tidig version av pictionary.

2010-11-11 @ 12:57:51
Postat av: Per

Nu blir man nyfiken - vad var detta?

2010-11-11 @ 17:15:54
Postat av: Anonym

När vi var små och hade barnkalas hade pappa alltid tävling - han ritade och vi barn skulle gissa medan han ritade vad teckningen skulle bli. Och en klassisk återkommande teckning var en elefant bakifrån.

2010-11-12 @ 00:07:47
Postat av: Per

En dylik teckning hade man ju velat se! :)

2010-11-12 @ 08:45:32
Postat av: Kajsa

Verkligen?

2010-11-14 @ 22:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0