Doktorspromovering i Stadshuset

Jag har ju lovat bilder, och systrarna har flera gånger påminnt mig under helgen så jag får väl om ber om ursäkt för att det dröjt. Men här är de! Tagna av pappa (förutom de där han själv är med förstås, som är tagna av mig).

                Föräldrarna har anlänt till stadshuset och väntar nu på att ceremonin ska börja.




Och så mamma och jag.




En fanborg. Det var intressant att under den några timmar långa ceremonin följa de ständiga och elegant genomförda avbytena av studenterna som stod i trappan och höll fanorna.




Ceremonin inramades av fin musik - det blev opera och klassiskt, brassensemble från musikhögskolan och studentsångare från universitetet (ssom även underhöll under middagen). Och massor av fanfarer. Jag visste inte att varje fakultet har sin egen fanfar, men så är det tydligen.

Vid själva promoveringen får man gå fram till promotorn för den fakultet man tillhör (naturvetenskapliga i mitt fall), och så får man en lagerkrans och ett diplom (om man är filosofie doktor). Fast vi som disputerade redan förra året har ju redan fått våra diplom, så vi fick bara tomma rullar för syns skull.




Jag blev promoverad och min handledare Peter blev professorsinstallerad. Här ser det ut som om hans f.d. doktorand tittat för djupt i glaset redan här under välkomstdrinken och som om han tycker det är lite smått pinsamt att bli sedd med mig, men så är naturligtvis inte alls fallet. Notera också hur jag nogsamt och perfekt färgmatchat klänningen med lagerkransen.




Mamma, fin som en prinsessa i sin eleganta paljettprydda stass.




Moren och faren i Gyllene salen (fint rim va?). Det här hade varit en väldigt fin bild om det inte varit för Engelbrekt på väggen som ser ut som om han ska till att hugga pappa i huvudet med yxan...


Kommentarer
Postat av: Per

Högtidligt; som det naturligtvis anstår ett sådant tillfälle - och roligt att se de fina bilderna!

2010-10-04 @ 17:49:39
Postat av: Anonym

Ja, högtidligt värre, och kändes märkligt att sätta på sig långklänning och högklackat efter att kvällen innan ha kommit hem efter fyra dagars intensiv fältkurs.

2010-10-04 @ 18:55:26
Postat av: Elle

Ååå vad fina ni var!

2010-10-10 @ 00:14:32
Postat av: Kajsa

Jag är lite skrynklig dock.

2010-10-14 @ 15:46:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0