Hitta djuret - rätt svar

Ok, här kommer det rätta svaret!

Den anonyme person som svarade gräshoppa/kärrgräshoppa hade nästan rätt. Det är en hopprätvinge, dock inte en gräshoppa utan en vårtbitare (ringen). Närmare bestämt vanlig vårtbitare. Men det är naturligtvis inte lätt att skilja på gräshoppor och vårtbitare i en "hitta djuret"-bild. Kärrgräshoppa är för övrigt ingen dum gissning, det är en stor gräshoppsart, men färgerna stämmer inte - kärrgräshoppor brukar vara mer åt det gulgröna hållet, inte rosa.
   

 




Vanlig vårtbitare





Det finns dessutom en vargspindel av arten Alopecosa pulverulenta i övre vänstra hörnet (pilen). 

                                             Alopecosa pulverulenta



Harar i ulster och palestinasjal saknas tyvärr, Per! Men du gav mig en otrolig lust att rita en sådan, så den dyker kanske upp på bloggen den också. Kanske det kan bli en ny, inte tävling, men uppgift här på bloggen? Illustera Pers hare, fritt tolkad efter den eminenta beskrivning Per gjort i förrförra inlägget ("hitta djuret"): En gråvit hare med uppåtstående spetsiga öron, högerörat med en mörk fläck överst, iklädd en svartvitrutig palestinasjal lindad runt halsen och en brun liten ulster. Maila er hare till mig på [email protected]!


Kommentarer
Postat av: Per

Absolut kan jag nu ana mig till att gräset döljer en vårtbitare, men fortfarande är det den pyttelilla upprättsittande och spejande haren som framstår tydligast för mig.

Jag känner mig hursomhelst väldigt hedrad av att bli upphovet till en teckningsuppgift!

2010-09-02 @ 21:04:25
Postat av: Kajsa

Ja, det är bara att plocka fram penna och papper!

2010-09-02 @ 23:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0