Sexuell selektion

Hm, undrar om jag får fler besökare på bloggen om jag skriver om sex? Intressant att se...men om jag får det, vill jag verkligen ha de besökarna?

Innan jag byggt upp förväntningarna för långt tänker jag dock avslöja att det naturligtvis rör sig om sex i den funktion den fyller i ekologisk vetenskap, där det är en viktig drivkraft i evolutionen. Många arter går också väldigt långt i sina ansträngningar att vinna sin kärestas gunst - till den grad att det allvarligt går ut över överlevnadsförmågan i övrigt. Jämför bara spindlarna där hannarna är väldigt kortlivade jämfört med honorna. Men intressant är det.

Vill man roa sig en söndagkväll samtidigt som man funderar runt evolutionära strategier kan man besöka denna sida och följa deltagarna i "the mating game" - och tycker man det är för lätt kan man ju roa sig med att fundera över vilka alla de dolda tävlingsdeltagarna är innan svaren avslöjas. Inte så lätt som det kan tyckas, och svårigheterna trappas upp efterhand!

Citat: "I'm sorry to say you two could not be more different! For one thing, even if it were possible for the two of you to have children, Katie's gestation period would last longer than your entire lifetime!"

http://www.pbs.org/wgbh/evolution/sex/mating/index.html


          Romantisk brokorsspindeldejt på Askö forskningsstations båthus en ljum augustikväll.


Kommentarer
Postat av: Per

Men jag antar, att du vill ha kvar dina "gamla" bloggbesökare? :)

2010-09-14 @ 08:49:54
Postat av: Kajsa

Absolut! Det är bara såna som eventuellt hamnar här enbart för att googlat på suspekta ämnen jag inte vill ha! Alla andra är förstås välkomna, i synnerhet de "gamla" trogna bloggbesökarna.

2010-09-15 @ 00:34:14
Postat av: Elle

Det hade varit grymt kul om några sexsurfare vågat krypa till korset och erkänna saken!

2010-09-16 @ 13:10:56
Postat av: Kajsa

Ja, visst hade det! "Hallå, jag hamnade här fast jag egentligen var ute efter bilder på nåt heeelt annat än ett par brokorsspindlar!" Även om spindlarna ifråga förvisso har amorösa avsikter.

2010-09-17 @ 00:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0