Död ved lever!

Det här borde egentligen vara en del av inlägget om Ramsholmen och Högholmen, men det blev så långt så det får bli ett inlägg till.

Hela det området, men i synnerhet Högholmen, är fullt av död ved i massor. Här står döda och halvdöda träd kvar, och de som faller får ligga. Ibland klagar folk på att naturreservat som detta ser ostädade ut, med mycket ris och nedfallna träd som får ligga och skräpa, men som ekolog blir man glad. Det är så här det ska se ut i en skog - den döende och döda veden är otroligt värdefull ur naturvårdssynpunkt.




Och här märks också att den myckna döda veden gett utdelning, i hela reservatet hör man mycket hackspett, det finns spår efter flera arter vedlevande skalbaggar på både stående och fallna trädstammar, och jag som inte direkt kan så mycket om tickor ser bara på högholmen säkert tio olika arter. Död ved lever!


Lämna död ved i skogen, varför? Därför:




Komocka? nej, ticka.




En ticka till, av en annan art.




Och några till.








Kommentarer
Postat av: Patricia

Intressant blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2012-03-18 @ 19:15:37
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0