Glad påsk!

Ber om ursäkt för att denna påskhälsning är lite försenad, det beror på att jag inte har något internet hemma och hellre har ägnat mig åt att så fröer och fixa på min soliga balkong än åkt till jobbet för att kolla mail, blogg med mera. Men påsken är ju inte över än, så glad påsk!

Istället för påskkort får ni lite vårbilder från Ekenäs, och lite mer uppdateringar om hur det ser ut hemma hos mig.

I det här huset bor jag. Ett av fyra likadana hus som i Ekenäs går under beteckningen "sandhålet" (tydligen var det ett sådant här innan husen byggdes) eller "höghusen" eftersom de tydligen var de första flervåningshus som byggdes i Ekenäs. Den senare beteckningen är lite rolig när man precis flyttat hit från åttonde våningen i ett elvavåningshus. Kanske inte de vackraste husen i Ekenäs, men säkert de mest välskötta! Allt är väldigt pyssligt och ordentligt, till den grad att det blir ganska roligt ibland.




Till exempel pyntet! Så här ser det ut i porten till huset nu i påsk...någon har alltså lagt en bordduk på golvet i entrén, och på denna placerat ett påskris som är lite för litet för att passa så bra stående på golvet, och ett gäng små porslinshöns. Påskris hade jag nog väntat mig att se eftersomdet är så pyssligt här, men bordduk och små små porslinshöns på golvet...nja, men måste ju beundra engagemanget.




Så här ser gården ut, notera fågelholkarna (de är många!) och den lilla bron över den långa rabatten som (liksom området bakom den) är helt full av krokus, scilla och andra vårlökar även om det syns dåligt på bilden. De smutsiga högarna i förgrunden är snö.




Uppe hos mig ser det nu ut så här på balkongen. Den är inglasad och har söderläge - rena växthuset.




Humlen hade precis kommit upp när jag flyttade in, och nu formligen invaderar den sin omgivning i rasande fart, man måste hålla ögonen på den för att den inte ska ta sig alltför stora friheter med möbler och annat som kommer i dess väg.
 



Och snart blir det skörd av egenodlad chili!




Mamma har efterlyst en bild på soffan och soffbordet, införskaffade för en mycket ringa summa från det närbelägna Emmaus. Här är de. Soffan är inte alls så rödbrun som den ser ut på bilden, utan beige.  





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0