Bladlusbekämpning

Efter att spinnen äntligen börjat försvinna från balkongen (efter att ha haft ihjäl penséerna, koriandern, gurkplantorna och ärtorna, och gått hårt åt humlen, potatisen, paprikan och tomaterna) har jag nu fått bladlössangrepp på plantorna av en australisk växt (egentligen sydafrikansk, men jag hittade den i Australien dit den invandrat och är ett ogräs). De verkar bara gilla precis den här växten...som tur är har den långa smala strån där det är lätt att se och plocka bort lössen, men någon form av biologisk bekämpning hade varit önskvärd. Funderar på att introducera en gurkspindel på balkongen, uppenbarligen gillar de bladlöss:




Kommentarer
Postat av: Per

Trist när ens växter inte utvecklas som önskat.

Kan rapportera att jag drog upp och slängde alla våra tomatplantor igår. Över en natt - från att ha varit hur kraftfullt gröna och fruktfyllda som helst - hade allt börjat vissna i en svartbrun tråkig färg (grannarnas likadant). Den långvariga och myckna vätan är sannolikt inblandad; någon typ av bladmögel?

2011-08-11 @ 21:44:14
Postat av: Kajsa

Tråkigt! Själv är jag surast över att tvingas ge upp mina gurkplantor som hade gurkor på G, men när jag kom hem efter skpnevistelsen var de helt uppätna av spinn och nedvissnade. Tomatplantorna som också var hårt åtgångna har dock börjat få massor av nya blad och verkar återhämta sig, frågan är bara om det hinner bli några tomater innan det är för sent. Men balkongen är inglasad så man kan ju hoppas.

2011-08-11 @ 22:24:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0