Från land till land och ö till ö 2

Ja jag utlovade ju en rapport om jobbresan till Stockholms skärgård. Här kommer den.

Resan inleddes med en tur till Utö, där vi skulle ha möte och seminarium. jag anlände en dag tidigare för att hinna se mig omkring på Utö i ekosystemtjänstsyfte och spindelfältjobba lite. Tyvärr var det naturligtvis jättedåligt och regnigt väder på lördagen, men framåt kvällen klarnade det upp och på söndagen när vi satt inne nästan hela dan på möte och seminarium var det självklart strålande sol...

Cykelekosystemtjänstsafari runt Utö. Tyvärr lyckades jag inte motivera mig att cykla ner till de sydligaste delarna av ön på grund av vädret, trots att de var de delarna jag egentligen helst ville se...

Regnmolnen hänger tunga över Utö.




Fin naturbeteshage. Hade det inte varit så väldigt blött hade jag gärna klafsat runt lite inne i hagen också, men nu gjorde jag inte det.




Jag mätte spindelnät på kvällen tills det blev för mörkt, och sen mätte jag lite till tidigt söndag morgon innan de andra mötesdeltagarna anlände. Valde stora sandviken (som har en inte alls stor sandstrand och till största delen består av klippor) på norra Utö (där jag fältjobbat även tidigare) som spindellokal, och den visade sig vara helt perfekt för ändamålet! Bortsett möjligen från att det blev väldigt blött eftersom bästa stället att jobba på är en väldigt våt strand där man står i vatten till knäna. Men det är ett fantastiskt fint ställe.

Jag skrämde bort en stor flock storskrakar.




När regnet slutligen drog bort blev lördagkvällen fantastiskt fin och bjöd på en enormt stor hel regnbåge, som jag tyvärr bara fick med nedersta delen av på bild. Men man ser ju var guldet finns i alla fall!




Och det blev en sån där fin skärgårdskväll med det speciella skärgårdskvällsljuset som gör alla färger så intensiva att det för tankarna till en Turnermålning (fast utan båtar och rök).












Stora sandviken var en bra spindellokal med massor av Larinioides cornutus och massor av väldigt stora tjocka korsspindlar (som inte gick in i mina små provrör vilket var lite bekymmersamt eftersom jag inte hade så väldigt många stora med mig).

Den här spindeln fick inte vara med i undersökningen dock, för det är en käkspindel, inte en hjulnätspindel (fast den gör ett hjulnät...). Meta segmentata.




Bilden nedan är dålig, men jag har med den bara för att det är ett spindelpar, något man inte ser jätteofta. Den här Larinioides cornutus-honan har påhälsning i sitt bo av en hanne, som man dock bara ser benen på här. Besöket innebar tydligen att hon, till skillnad från de andra Larinioideshonorna runtomkring, inte haft tid att bygga något nät så hon fick också stanna kvar utan att bli infångad.

  

Hannen.




Korsspindel. På den här lokalen fanns det många av den här blekt rödbruna färgvarianten.




Nu var jag inte intresserad av vargspindlar den här gången, men man kan ju inte låta bli att titta på dem för det...här är en Pardosa amentata.






Dagen efter hade vi steering group-möte för oss som jobbar med Green Islands-projektet på förmiddagen och seminarium på tema miljövänlig energi på eftermiddagen. Allt avbrutet av fika, lunch och slutligen middag på Utö värdshus. Det var trevligt. Jag avslutade seminariet med ett föredrag om ekosystemtjänster, som visserligen itne passade in i energitemat men som blev väldigt uppskattat. Folk behövde kanske en liten paus från vind-, sol- och vågkraften vid det laget... 

Nästa dag lämnade vi Utö tidigt på morgonen för att åka på energiexkursion. Vi besökte en biogasanläggning, en vind- och solkraftverksanläggning med olika typer av små vindkraftverk (lagom att ha på tomten), och solpaneler för privat bruk, och reningsverksdammar vid Bruno Liljefors hus som man anlagt en park runt och som var helt otroligt fina.

Nästa dag hade vi ett lite mindre möte på Skärgårdsstiftelsen i Stockholm. Sen var ju tanken att jag skulle åka till övriga projektöar, målsättningen var alla utom en (alla utom Ingmarsö), det slutade med alla utom tre.

Ornö ställde jag in eftersom jag deras kontaktperson inte kunde, och jag fick inte tag i någon annan lämplig guide - och just Ornö har jag varit på tidigare, så jag vet att jag för att få ut något av det hela skulle behöva någon som kunde berätta om stället, för att bara titta runt har jag redan gjort. 

Jag och Jonathan på skärgårdsstiftelsen och en kommunekolog från Trosa kommun besökte Askö och Bosse som är vår kontaktperson där, och det var väldigt trevligt. Vi blev hämtade av Bosse med båt i Trosa och fick en guidad tur med fyrhjuling runt ön, med förevisning av pestkyrkogården, en av Bosses fjärilsslingor, fina sandstränder och klapperstensstränder, de militära övningsområdena, forskningsstationen och mycket mer. Vädret var helt ok, inte strålande sol men skönt, och Askö var jättefint! Otroligt många olika naturtyper på en och samma lilla ö. Det är nog också den mest glesbebyggda av våra öar med bara 3-4 hushåll. Fast många båtbesökare på sommaren och naturligtvis mycket folk på forskningsstationen på somrarna. Jag har ju varit där förut några gånger så jag visste ju att det är fint, men då har jag ju bott på forskningsstationen för att jobba på mindre öar ute i Trosa skärgård så jag har egentligen inte sett mer av själva Askö än forskningsstationen och området närmast runt den. Det var jätteroligt och bra att få göra det. Tyvärr fick jag inte med mig kameran dit för vädret såg så trist ut på morgonen. 

Jag och Jonathan besökte också Tynningö, där vi inte heller hade någon kontaktperson med oss. Tanken var att vi skulle ha det, och att vi skulle beslöka även Ramsö samma dag (den ligger nära), men nu gick inte det. Men eftersom ingen av oss hade varit där tidigare åkte vi dit ensamma ändå och tittade runt lite. Det kan bara konstateras att Tynningö är VÄLDIGT tättbebyggt, och en väldigt skogig ö dessutom. Hade verkligen varit trevligt att få se Ramsö också som jämförelse. Vädret var lite trist, men det var varmt och uppehåll så man ska inte klaga.

Tynningö





Det var jobbplanerna, de uppfylldes väl till viss del åtminstone. Vad gäller de privata planerna så nej, det blev inga skor och ingen jacka shoppade, men det blev ett par nya fältjobbarbyxor (på rea) och bara det är ju väldigt bra när det gäller mig. Det blev inga kackerlackor till spindlarna för de var slut i butiken (och jag gillade ändå inte butiken - se föregående inlägg) och det blev inga finskor hämtade i lägenhetsförrådet i Flemingsberg heller. Det senare är smått bedrövligt, för det beror inte på att jag inte var där utan på att jag inte hittade dem. Vilket betyder att jag troligen råkat slänga dem av misstag under flytten (som ju blev lite stressad mot slutet eftersom jag lyckats planera så fantastiskt att jag höll på att ta körkort samtidigt och körde upp bara ett par dagar innan flyttlasset gick). Så jag hoppas ingen bjuder mig på fest innan jag hunnit skaffa ett par nya. Å andra sidan hoppas jag att någon bjuder mig på fest för annars skommer jag nog aldrig att bli färdig att skaffa mig ett par nya...finskor är typiskt sådant som jag inte köper utan att verkligen ha en anledning. Och oftast är inte fest en tillräcklig anledning, det ska vara en väldigt fin och uppklädd fest för att man ska få se mig i något annat än mina vardagsskor. I Stockholm fanns det dock anledning att införskaffa finare skodon eftersom Solna Brass spelar i smoking, vilket krävde att vi tjejer klädde oss därefter, men nu...nja.

Jag hann med att besöka Solna Brass också, även om jag var smått orolig för att inte hinna dit eftersom vi var på Askö just Solnas repdag, och Askö är den av öarna som ligger längst bort (Trosa skärgård). Men vi hann tillbaka till stan i tid. Jag ringde Lasse ett par dagar innan och berättade att jag tänkte komma på repet, och fick då höra: "Jamen vad bra, jag som precis skulle försöka hitta en hornvikarie! Då kan ju du spela horn!". Så det gjorde jag. Och jag har inte spelat horn på flera år, och att då göra det på förstastämman och på SM-styckena var ju minst sagt vanskligt. Men roligt. Jag ville ju jättegärna få spela Blitz och det fick jag, och även det obligatoriska stycket till SM i höst, men att spela förstahornstämma är inte riktigt samma sak som tredjekornett och det är smått irriterande när det går dåligt för att man bytt instrument och stämma eftersom jag ju faktiskt kan stycket sen i våras när vi spelkade det på konsert. Fast min egen stämma då...fast det hade absolut låtit mycket värre om jag inte alls hade spelat stycket tidigare, för just Blitz är inte något man sätter a vista bara sådär. Det var jätteroligt att hälsa på bandet i alla fall och se deras nya replokal! Som är en industrilokal i Solnas industriområde, i en källare med svag dieseldoft. Det kändes verkligen som hardcore brassband, tillbaka till brassbandens rötter i industrialismens England! Men själva replokalen är större än den gamla (som var lite för trång) och även om den är lite skrällig nu kommer den nog att bli utmärkt om man lyckas fixa akustiken därinne (och får bort det smått mögliga träet på golvet), och de övriga utrymmena för notarkiv, förvaring med mera är fina och fullt tillräckliga. Det kanske blir svårare att ha sektionsrep utan att störa varandra dock jämfört med den gamla lokalen där det fanns massor av smårum att ha som övningsrum.

När jag åkte hem i söndags hade jag ju planerat att hinna hem för att kunna gå och lyssna på sista timmen eller så på den jazzkonsert som Finlands samlade militärmusikelit gav på garnisonen som ligger väldigt nära där jag bor i Ekenäs, och förhoppnignsvis träffa mina blivande finska orkesterkolleger. Men tyvärr fick jag vänta jättelänge på ett tåg till Ekenäs när jag kom till Helsingfors, så jag var inte hemma förrän lagom tills konsertens slut. Nu hoppas jag att inget kommer i vägen för nästa orkesterrep på söndag!

Kommentarer
Postat av: Per

Man blir glad av att se så många fina naturbilder!

En spindel som gör hjulnät men ändå inte tillhör hjulnätspindlarnas familj - finns det många sådana exempel? Har taxonomerna ställts inför någon typ av dilemma, eller vad ligger bakom? (Vet att du berört detta i ett annat sammanhang.)

Och på tal om sko-shopping; jag cyklade till stan' i förrgår och investerade i ett par nya tofflor (d v s riktiga trätofflor). Trätoffelförsäljare verkar definitivt vare ett utrotningshotat släkte; i Lund finns nog bara 2 - 3 stycken kvar!

2011-09-01 @ 20:53:57
Postat av: Elle

Ååå det är helt, helt underbara bilder!

2011-09-01 @ 22:24:22
Postat av: Kajsa

Nej, det är inget konstigt med hjulnätspindelnät som inte tillhör hjulnätspindlar. Hjulnät används av spindlarna i både familjen Araneidae och Tetragnathidae, varav familjen Araneidae heter hjulnätspindlar på svenska. Och det är förstås lite förvirrande då att även Tetragnathidae (käkspindlar)gör hjulnät, men det är en miss i den svenska namngivningen, inte i den vetenskapliga taxonomin eller systematiken.



Troligen har det att göra med att de flesta spindlar man ser i hjulnät är just araneider, eftersom den familjen omfattar många väldigt vanliga arter som ofta syns runt hus (t.ex. korsspindel, kvadratspindel och skuggspindel). Och det kommer inte att gå att ändra eftersom trivialnamnet hjulnätspindlar på familjen Araneidae är så väldigt väl inarbetat,men det gör det absolut lite besvärligt ibland i vetenskapliga sammanhang när man måste skilja på spindlar som gör hjulnät och spindlar som tillhör familjen hjulnätsspindlar... De här två famijerna är för övrigt ganska nära besläktade.



Det går för övrigt att skilja näten åt mellan familjerna: Araneidae gör nät med fyllt centrum (som ett nav i hjulet) medan Tetragnathidae oftast har ett tydligt hål i mitten av nätet.



Trätofflor har jag inte handlat sen jag var liten, och då införskaffades de förstås hos Ebbe Engdahl i Blentarp...men nu har de ju blivit lite moderna igen, man ser dem i fina affärer i Stockholm (och i Marimekko-affären här i Ekenäs) till höga priser...

2011-09-02 @ 09:36:51
Postat av: Elle

Ja, precis som gummistövlar! Alla fina märken gör gummistövlar, de finns i alla färger och former. Bra att de är poppis för jag kunde hitta ett väldigt billigt par hos skopunkten.



Turerna till Ebbes vind i början av sommaren var alltid något speciellt!



Jag hörde också att någon slags toffelproducent hade massor att göra

knepet är väl att shoppa online om man inte hittar butiker... tex här kanske: http://www.tratoffelfabriken.com/Kop_art._110.asp

2011-09-02 @ 09:49:17
Postat av: Kajsa

Ja, turerna till Ebbes vind där träskorna hängde från taket och väggarna i alla möjiga färger och mönster! Och gumistövlar i glada färger och mönsterär ju jättepoppis nu - tyvärr duger de ofta inte för fältbruk och de märkena som gör stövlar av den kvalitet som behövs håller sig fortfarande till största delen till militärgrönt och möjligtvis svart (även om knallorange har förekommit)...

2011-09-02 @ 13:59:36
Postat av: Per

Tack för tipset - Elin! Där finns ju att välja bland; och till humana priser.

2011-09-02 @ 16:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0