Julkacklendern 2

Nobeldagen till ära gör jag första kackerlacksförsöket idag. Dags alltså att kavla upp ärmarna på labrocken, fånga några tjänstvilliga kryp och skrida till verket.

Jag har inte arbetat med att göra försök med kackerlackor, men har hört att det ska vara en bra djurgrupp att jobba med vad gäller beteendeförsök. Så första kackerlacksstudien handlar mest om att liksom lära känna dem, se hur de beter sig i en försökssituation osv. Jag börjar med ett enkelt preferensförsök.

I förra avsnittet skrev jag om vad mina kackerlackor är vana att äta och lite allmänt om artens födopreferenser - äs gärna det om ni inte gjort det. För att lägga upp det hela så att chanserna att få ett resultat är så goda som möjligt såhär när jag inte vet hur djuren funkar går vi ut med ett enkelt försök där kackerlackorna får välja mellan två godsaker som de aldrig smakat förr men som båda borde vara smaskens för en Blaptica dubia om jag känner dem rätt: honung och sylt.

Försöksuppställningen ser ut som följer:

En "arena" bestående av en svart plastlåda med lufthål. Svart eftersom de som sagt är ljusskygga och trivs bäst i mörker, så de borde vara mindre stressade och mer samarbetsvilliga i en mörk låda.

På ena kortsidan sidan placerar jag en klick honung (sött!), på andra sidan en klick lingonsylt (inte lika sött, men har trots allt avsevärt sockerinnehåll och dessutom väldigt mycket c-vitamin).

Det är alltid viktigt med skyddsmöjligheter för att djuren inte ska bli stressade, så i mitten av "arenan" placerar jag en halv, något tillplattad tom toarulle (en hel fick inte plats) som krypen kan gömma sig i (de är vana att gömma sig i toarullar, de har sådana i sitt vanliga hem). Allt för att de ska känna sig trygga och lugna.  




Och så: entré på scen för kackerlackorna. Jag använder tre honor åt gången. Tre för att de ju lever tillsammans normalt och jag tror att de kanske känner sig tryggare i sällskap. Honor eftersom jag inte vill blanda könen, för att inte riskera att blanda in andra beteenden än födosöksbeteenden som kan störa försöket, och jag använder honor hellre än hannar eftersom man kan misstänka att honor är mer intresserade av mat än vad adulta hannar är.




Jag sätter på ett lock, ställer lådan på en varm undanskymd plats, väntar fem minuter och kollar sen var kackerlackorna är och vad de gör. Planen är att lämna dem igen och titta till dem tre gånger till med fem minuters mellanrum, men om de är jättestressade i början så kommr jag att lämna dem ensamma längre och starta försöket (dvs avläsningarna som jag sen räknar) när de lugnat ner sig och börjar våga utforska sin omgivning. 

Så vad tror ni? Kommer försöket att fungera? Och i så fall, vad föredrar krypen, honung eller sylt?

Kommentarer
Postat av: Per

Alltså ett försök av typen "Ideal Free Distribution"? - och där är jag ju expert; efter försöken med färgade brödbitar och ankor :). Nu vet jag ingenting om kackerlackors syn-, lukt- eller smaksinnen, men om de har ett väl utvecklat färgseende och lukt/smak-sinnena inte kan vägleda deras val, vet du ju inte, om det är pga att de föredrar rött, som de först ger sig på lingonsylten. Hursomhelst - jag tror på honungen först och därefter med tvekan (hungern blir för stor) ett anfall på lingonsylten.

2011-12-11 @ 09:37:41
Postat av: Kajsa

Nja, inte riktigt ideal free distribution eftersom ideal free distribution inte handlar om enbart preferens utan om avvägningar mellan flera faktorer som påverkar den enskilda individens val - fr.a. hur avvägningen ser ut med avseende på två eller flera faktorer, vad gäller mat ofta inkluderande mängd, kvalitet och konkurrensförhållandet. I det här fallet är det dock enbart fråga om ett enkelt preferensförsök med en enda faktor inblandad - kvalitet. Mängden i "högarna" är densamma (svårt att se kanske - men det är en tesked av varje) och det finns absolut tillräckligt gott om båda sötsakerna för att alla tre kackerlackorna ska kunna få det de helst vill ha.



Det hade däremot absolut varit intressant att utvidga det här och göra det till ett ideal free distríbution-försök - förslag på hur ett sådant skulle se ut, Per?

2011-12-11 @ 11:37:00
Postat av: Kajsa

Vad gäller sinnena så har kackerlackorna ett utmärkt lukt- och smaksinne. Insekter generellt har också god syn och gott färgseende, men de här är nattaktiva och jag skulle därför tro att synen kansek är mindre god än hos många andra insekter och framför allt att den är ett mindre viktigt sinne för dem när det gäller att leta mat. Försöket är också gjort i väldigt lite ljus så jag skulle inte tro att färgsinnet är något de förlitar sig på under omständigheterna. Men även det kan man förstås testa, ett annat typ av preferensförsök kan ju vara att mata med samma mat fast infärgad i olika färger. Men som sagt, jag vågar nog nästan säkert säga att lukt/smak har större betydelse här.

2011-12-11 @ 11:42:02
Postat av: Kajsa

Kan också för spekulationens skull tillägga att de här aldrig ätit varken honung eller lingon i någon form, men mer c-vitaminrika frukter är generellt mer populära än sådana med mindre c-vitaminhalt. Apelsin är t.ex. en storfavorit, medan är lite mindre populärt.

2011-12-11 @ 11:45:05
Postat av: Kajsa

Äpple är det som ramalrt bort i sista meningen ovan, som är lite mindre poppis än apelsin.

2011-12-11 @ 11:46:46
Postat av: Per

Du verkar tolka in mer i begreppet "Ideal free ...", än jag gör?

För mig räcker det, att valet av födopatch kan ske fritt (utan despoter) och att individerna är ideala (lika?) i sin förmåga att bedöma respektive födopatch's "profitinnehåll". Då blir individfördelningen på matställena enligt begreppet.

2011-12-12 @ 20:36:47
Postat av: Kajsa

Ja...jag tolkar in mer än så. Ideal free är absolut det du säger, men det är det sista ordet - distribution - som är nyckelordet här. I ett ideal free-försök studerar man som du säger individfördelning, och för att studera fördelning måste man inkludera flera individer. I ett försök med en enda individ kan vi uttala oss om den enskilda individens preferenser, men inte om huruvida den är idealt fri. I det här försöket användes visserligen fler än en kackerlacka, men tre är i det här sammanhanget även det alldeles för lite för att vi ska kunna dra några slutsatser om huruvuda de är individuellt fria, såvida det inte råder mycket stor konkurrens om resursen (det gör det inte).



I ett ideal free -försök där man tittar på hur en grupp individer fördelar sig mellan födopatcher görs det ideellt fria valet automatiskt utifrån fler faktorer än en - förutom resursens kvalitet ofta förhållandet mellan resurskvalitet och hur många andra individer som redan är i patchen och utnyttjar den. Att de är ideala betyder inte att de är lika - utan att individen är kapabel att korrekt bedöma patchens kvalitet, med allt vad det innebär (t.ex. resursens kvalitet, konkurrenssituationen, risker m.m.) och väljer på det sätt som bäst gynnar den själv. Den bedömningen kan därför se olika ut för olika individer beroende på sådant som hur hungrig den är, var den befinner sig i hierarkin, ålder, reproduktiv status, kön, när man anländer till patchen med mera med mera. Men individen är fortfarande ideellt fri - det är lite grejen med ideal free distribution, försöken görs på gruppnivå (fördelning) men besluten som avgör hur den fördelningen ser ut fattas på individnivå.



Hm, tror att nästa kackerlacksförsök får bli en ideal free distribution kanske.

2011-12-13 @ 13:52:56
Postat av: Per

Min tolkning är inte att friheten skulle vara ideal. Jag menar att friheten enbart syftar på möjligheten att närma sig patcherna - d v s utan att bli hindrad på något sätt. Och att idealiteten enbart syftar på, att individernas kapabilitet beträffande utvärderingen av respektive patch bör vara "likvärdig". Säg till exempel att det finns en despot som hindrar det fria tillträdet, eller/och att någon av försöksindividerna inte har ideala sinnen (nedsatt syn, nedsatt lukt etc).

2011-12-13 @ 20:11:33
Postat av: Kajsa

Javisst, "free" och "ideal" är absolut olika parametrar. Men hela begreppet "ideal free distribution" förutsätter både frihet (dvs frihet att välja mellan patcher) och idealitet (dvs att individen är kapabel att bedöma patchernas kvalitet och grunda sitt val på den bedömningen). Dvs dessa är olika kriterier som båda måste vara uppfyllda för att kunna studera ideal free distribution. Och sen förutsätts som sagt också att vi arbetar med en grupp, dvs vi studerar fördelning snarare än enskilda individers respektive preferenser.



Sen förutsätts också att individernas förmåga att bedöma patcherna är densamma, även om resultatet av bedömningen sen ändå kan se lite olika ut för olika individer. Dvs individerna kan tillåtas ha lite olika förutsättningar (t.ex. olika ålder, kön osv), förutsatt att de förutsättningarna inte påverkar deras förmåga att göra en korrekt bedömning av patchens kvalitet (t.ex. ska de som du säger inte ha nedsatta fysiska förmågor som behövs för att göra de bedömningar som behövs).

2011-12-14 @ 08:23:22
Postat av: Per

Verkar ju definitivt nu som vi har en samsyn om detta; instämmer till 100% i vad du skriver!

2011-12-14 @ 10:36:46
Postat av: Kajsa

Ja, det tror jag vi har ;-). Ska försöka göra ett ideal free distr.-försök också med kackisarna, men har inte hunnit. Det kräver som sagt ett lite större antal djur än tre om man ska titta på fördelning, och därmed också en lite större "arena" att göra försöket i än den här. Ska se vad jag kan åstadkomma.

2011-12-15 @ 09:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0