Bloggstiltje...

...råder just nu. Jag gör mycket och har mycket att göra, men inget att blogga om.  

Terminen är igång med allt vad det innebär. Jag lärarvickar, för tillfället i gymnasiematte. Orkestrarna har dragit igång och en del kommer att hända där framöver. Sjövärnskårens musikkår borde vid det här laget vara hemvärnskår men pappersarbetet har väl dragit ut på tiden för vi medlemmar har fortfarande inte fått några papper (men jag tror att vi ska föreställa vara en hemvärnskår nu?). Kåren har inga spelningar den närmaste tiden (det brukar vara väldigt tomt under vintern) och satsar istället på att repa in figget (jaja, vi borde ju kunna det, men det ska bli bättre och det ska spelas utantill) och har sen ett par högvakter i april. Solna Brass går ut hårt med en konsert med tubatema i februari, då förhoppningsvis det tilltänkta fritt valda teststycket inför höstens SM ska testköras också. Så det repas mycket på det stycket nu...

Annars skriver jag på nya ansökningar, om forskningsmedel och för utlysta tjänster. Och det är ungefär vad jag gör.  

Jo, och så var jag på bio häromdan, med Anna. Inte mycket att blogga om kan tyckas, men med tanke på hur otroligt sällan jag går på bio är det en stor händelse. Vi såg Winter´s bone, som var väldigt bra! Ett extra skäl att se den för min del var att den utspelar sig i Missouri, dit jag söker forskningsmedel för att åka på postdoc. Tyvärr tror jag inte att denna film gav någon särskilt bra eller utförlig bild av staten Missouri - kan tilläggas att jag söker pengar för att åka till ett universitet, och förhoppningsvis på detta sätt kan undvika narkotikatillverkande och banjospelande hillbillies (vilka det, om man ska tro på vad man ser i filmen, kryllar av uppe i the Ozarks)...

Kommentarer
Postat av: Per

"Inget att blogga om" - det har du väl? Kunde vara spännande att höra vad gymnasiematte nuförtiden innebär. (Läste själv specialmatte under gymnasietiden på Hal i Ystad.)

2011-01-19 @ 07:51:39
Postat av: Elle

Jag ska försöka se filmen! Alltid trevligt med rekommendationer tycker jag. Hoppas som vanligt det går bra med ansökningarna.



Jag sitter här iförd Lars fina basker på huvudet och de där armvärmarna som jag fick för ett par år sedan. Min och Lars kamera ligger på bordet i vars ett virkat fodral som du har gjort. (Väldigt beresta numera) Sannerligen funktionella och bra presenter...

2011-01-19 @ 13:35:40
Postat av: Kajsa

Per: Nja, det här var ju snarast ett blogginlägg bara för att blogga.



Vad gäller gymnasiematten nuförtiden så är det ju en djungel av olika kurser på olika nivå och omfattande olika saker, och jag har inte jättemycket koll (koll på matten, men inte koll på exakt vad som ingår i olika kurser). Men jag tror ju inte att nivån blivit svårare sen din tid...själv har jag hittills bara undervisat upp till matte C, där man kommer in på bland annat derivator. På matte E-nivå (och då är vi inne på vad som motsvarar de naturvetenskapliga och tekniska linjernas matte när jag gick) kommer man in på integraler och diffekvationer, och sen finns F också med matriser med mera.



Elin: Roligt att klapparna faktiskt kommer till användning!

2011-01-19 @ 16:47:12
Postat av: Per

Derivatorna är ju mycket intressanta; med stor koppling till vårt praktiska vardagsliv. De innebär ju förändring av en storhet i något avseende. Derivatan kan kännas i (uppfattas av) kroppen/sinnena; t ex tidsderivatan av väg - som är hastighet och tidsderivatan av hastighet - som är acceleration.

2011-01-20 @ 08:00:00
Postat av: Kajsa

Ja, det är väldigt prakiskt användbar matte i många sammanhang!

2011-01-20 @ 23:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0