Krypbrist på bloggen?

Så här års kan man lätt drabbas av krypabstinens, det var ju länge sen alla småkryp gick till vintervila och ett bra tag kvar tills de kommer fram igen. Själv tycker jag att detta märks väldigt på bloggen och bloggandet...och därför får man gripa efter minsta halmstrå. I dag fick jag i uppdrag att skriva en väderrapport för förra sommaren till Svensk dagfjärilsövervakning, och det känns smått märkligt att tänka på och skriva om djur som fjärilar så här mitt i vintern (konstigt nog känns det inte lika märkligt med spindlar som med t.ex. fjärilar, trots att de inte heller är aktiva om vintern. Kanske för att fjärilarna är så beroende av varmt och soligt väder även när det faktiskt är sommar). Men det ger ju tillfälle att visa några somriga fjärilsbilder på bloggen i alla fall! 

Hedblåvingar

 


Bastardsvärmare (egentligen inte en dagfjäril, men brukar räknas till dem i dagfjärilsinventeringar)




Rutig buskmätare (inte heller någon dagfjäril ens i inventeringssammanhang, men den fick vara med ändå)




Kommentarer
Postat av: Per

Ja nu dröjer det ju inte så länge, förrän det är dags att börja kolla in dagfjärilar igen. I mitt fall skadar det nog inte att läsa in sig på de vanligaste arterna i fjärilsboken igen - såhär i förväg. För två veckor sedan färdades jag faktiskt längs delar av min slinglokal - fast på skidor.

Vilka jättefina fjärilsbilder!

2011-01-23 @ 22:07:57
Postat av: Kajsa

Tack! Bilderna är från min fjärilslokal - ska bli väldigt intressant att komma ut och se om det är några skillnader mot förra året vad gäller art- och individantal.

2011-01-24 @ 12:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0