Rödklöversafari 2 - kryp

Eftersom vädret var väldigt trist i går satt de flesta kryp och tryckte nånstans, men fördelen med vädret var att de som gick att hitta till stor del satt still vilket förstås underlättar fotografering avsevärt...

Som ni kanske märkte på förra inlägget går vegetationen i denna glänta mycket i grönt och rosa (floran domineras starkt av rödklöver), och det kommer även att märkas här eftersom krypen sitter i den väldigt gröna och rosa vegetationen. Vissa av krypen tar också upp färgtemat - t.ex. denna rosa gräshoppsnymf.




Och här är ett grönt kryp - känner ni igen det? Det här djuret har varit mycket på bild här i bloggen nu i vintras: Det är en guldögonslända, i den mellbrandska familjen även känd som "Evinrude". Evinrude övervintrar gärna inomhus, men så här lever han om sommaren och då skiftar han färg från den ofta lite tråkigt gulgröngråbeige vinterfärgen till somrigt ljusgrönt.








Nu lämnar jag färgtemat lite, många av djuren i gläntan gick nämligen mer i orange. Här en bågstekel.




Och en harkrank, ett djur som kanske inte är det första man förknippar färgen orange med utan snarare tänker på som tråkigt gråbrunt, men det finns faktiskt mer färgglada varianter också.




Det finns långa smala långbenta orangea kryp, och så finns det små runda knubbiga orangea kryp. Det här är en lövfluga, den är väldigt liten och sitter på ett klöverblad.

 

Därmed lämnar jag temat orange en stund och fortsätter istället med fler flugor. ögonen är orange i alla fall. Jag tror att det här är en myllfluga.




Och det här är en kålfluga, som hittat en väldigt upphöjd position där han kan hålla koll på vad som försiggår runt omkring.

 

Så, nu får det vara nog med flugor! En glänta med högörtsvegetation är precis rätt habitat för rovspindel, så naturligtvis fanns där massor av sådana. Annars blev det inte mycket spindlar. Men rovspindlarna fanns överallt, de har bon nu och efter regnet var de väldigt lätta att hitta. Och det är bara när de har bon och ungar som rovspindlar faktiskt är lätta att hitta, annars springer de omkring och jagar i den täta vegetationen och är jättesvåra att få syn på.

Rovspindelbon ser oftast ut som en liten kupol, som en liten ostkupa av silke. Men det förekommer en del variationer på temat, här är ett ovanligt runt. Den runda bollen som skymtar inuti är en äggkokong.




Här samma bo men ur en vinkel där både äggkokongen och mamma rovspindel syns. Boet fungerar bra som regnskydd också, vattendropparna lägger sig utanpå silket och den här honan har säkert klarat sig helt torr därinne.




En annan variant på bo, byggt lite mer på höjden. Spindeln sitter under boet till vänster, precis ovanför den vita blomman i nederkanten.




Bo med kläckta ungar i. Många ungar.




Rovspindelhona med äggkokong.






Rovspindlarna är inte de enda spindlarna som har bon, ägg och ungar. Här bor någon annan, kan ni gissa vem?




En närmare titt avslöjar en krabbspindel i släktet Xysticus med sin äggkokong.




Tillbaka till mer färgglada djur. Pollinatörer syntes det inte mycket av på grund av vädret, det är djur som överlag vill ha det varmt och soligt. Men här är en mindre tåtelsmygare i alla fall.




Och dagens fynd, en humlebagge! Det var länge sen jag såg en.



Baggen envisades med att sitta med huvudet instucket i klöverblomman eller hoppa av den, så jag fick ingen bild på hela djuret på blomman. Men här är den i handen.




En annan bagge i en blomma, en knäppare.




Om insekterna i stort sett tyckte vädret var trist så fanns det en djurgrupp som var helnöjda - sniglarna. Här en lundsnäcka.




Och så som avslutning dagens färggladaste djur - en guldstekel. Som jag aldrig lyckats få bilder på innan trots att jag försökt, för jag har sett dem när det varit varmt och soligt och då sitter de inte still länge nog (och eftersom de är ganska små är det hopplöst att få en skarp bild om de rör sig). Men nu så!








Kommentarer
Postat av: Elle

Det ser ju ut som dina dricksglas - massa grönt och så något rosa! :)

Bilderna är underbara, det är så vackra färger och så pass inzoomat kommer djuren verkligen till sin rätt, så man ser hur de ser ut! Men nä, jag kan inte gissa spindeln...

2011-07-06 @ 14:36:56
Postat av: Kajsa

Tack! Ja, det blev väldigt mycket rosa och grönt och en hel del orange...lite lite spindlar bara. Eller rättare sagt, jättemycket spindlar men av samma sort (rovspindel). Ska dit igen när det är sol (t.ex. idag, kanske) då det borde vara mer djur ute, men å andra sidan är det fint med vattendropparna på allting och roligt som omväxling för jag har så sällan med kameran ut när det är blött väder.



Men du behöver ju inte gissa spindeln för jag avslöjar ju den på bilden under - en Xysticus. ;)

2011-07-06 @ 14:42:48
Postat av: Per

Väldigt fina reportage från andra sidan Östersjön - fantastiska bilder och trevlig text! När du skriver om besöket på Skåldö - och stånd med försäljning av kakor; var det typiskt finska kakor (vilka det nu är), eller var svenskinslaget även där påtagligt? Somliga sköljer ju ner kakorna med kaffe; vad är ett typiskt finskt kaffe (kokt, bryggt, med socker, med salt, med mjölk, e t c)?

2011-07-06 @ 15:13:23
Postat av: Kajsa

tack Per!



kan tyvärr inte ge dig särskilt bra svar på frågorna - tittade inte så nära på kakståndet. Men intrycket var att det var mycket mjuka kakor, bullar, muffins, och en del matbröd. Inget som itne kunde funnits i Sverige, men om detta beror på generella likheter mellan svenska och finska kakpreferenser eller om det beror på att jag befinner mig i svenskbygder vet jag inte.



Jag dricker ju inte kaffe själv, så jag har ingen vidare koll här heller men jag tycker nog att kaffevanorna verkar vara ungefär som hemmavid, mest bryggkaffe, ofta med socker och/eller mjölk, aldrig med salt. Hade dock inte blivit förvånad om jag sett kaffe innehållande tjära, för det verkar finnarna gilla.

2011-07-06 @ 18:21:19
Postat av: Per

Kanske lite trögt att röra om i kaffet - med tjära i?

2011-07-07 @ 17:48:41
Postat av: Kajsa

Ja,men jag hade inte blivit förvånad. Tycker nog att det varit ett mer logiskt val än att hälla det i glass.

2011-07-07 @ 18:10:47
Postat av: Pixel

Min erfarenhet av finskt kaffe är att det är blaskigare och med mer syrlighet iaf för en Stockholmares preferenser, sen har jag förstått att det ska vara vanligare att man dricker på bit i Finland också.



Vad gäller kakorna tror jag att det är ungefär samma som i Sverige även om det såklart finns finska motsvarigheter :)

2011-07-11 @ 08:36:54
Postat av: Kajsa

Välkommen hit Pixel! ja själv kan jag ju inte uttala mig om skillnaderna på kaffet eftersom jag inte dricker kaffe...kan tänka mig att stora delar av Finland har kaffetraditioner som påinner med om de i norra Sverige än i södra, och att traditioner som kokkaffe och att dricka på bit därmed blir vanligare sett till hela landet än de är i sverige?

2011-07-13 @ 14:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0