Sköna Skåldö

I lördags inföll Skåldödagen på Skåldö, Ekenäs närmaste större skärgårdsö, och Kaj hade bestämt att vi borde visa upp oss lite där eftersom Skåldö är en av våra "gröna öar". Så vi packade lite kort med information och mitt  hopfällbara balkongmöblemang och åkte till Sommaröstrand på Skåldö.

Det var fantastiskt fint väder, varmt och soligt, och fint. Skåldödagen var precis vad man föreställer sig: en klassisk liten marknadsjippodag med stånd som sålde hantverk och hembakat, underhållning med sång, dragspel och gitarr, båtar som gled förbi hamnen, folkdansuppvisning, lotteri och uppvisning av frivilliga brandkåren (killen som åkte i vattnet för att bli livräddad tre gånger var säkert glad att det var en så varm dag. Faktum är att han hade nog det bästa jobbet på Skåldödagen).





Vi hittade en någorlunda skuggig plats inklämda mellan ett stånd som sålde hembakt bröd och kakor och ett som sålde fika och stickade ylleplagg - raggsockor m.m. (det senare sålde inte alltför bra denna 30 grader varma dag...). Där satt vi och retade oss lite smått på bandet (sång, dragspel gitarr). Vi båda för att volymen var för hög, gitarren stämde ganska illa och för att det nästan bara var den som hördes. Jag även för att jag tyckte att man ju kunde hoppats få sig lite finsk sångkultur till livs en dag som denna, men allt som framfördes var svenska visor (Taube med mera, mestadels i valstakt). Och dans på Brännö brygga låter faktiskt lite märklig på finlandssvenska (visserligen befinner vi oss på västkusten, men det är ju inte den västkusten).

Vet inte varför Kaj ser så barsk ut - troligen är det musiken, eller så är han bara avundsjuk på folket som sitter i skuggan och dricker öl på restaurangen bakom.
 



Den lilla mjukiskatten på bordet är för övrigt Kajs - han tyckte vi behövde en maskot och är väldigt förtjust i katter. Jag erbjöd mig att ta med en av spindlarna nästa gång...


Det var ganska mycket folk på Skåldödagen, och det var väl överlag trevligt, men framåt lunch verkade jippot vara över och folk började åka därifrån - troligen på grund av värmen. Kaj och jag åt lunch, sen åkte vi också hem. Jag konstaterade att Skåldö har helt fantastiskt fina diken med massor av fina ängsblommor - undrar vem som ar ansvarig för att sköta dem? Ska ta reda på det, har inte riktigt funderat på dikenas roll i min del av projektet men nu känner jag att jag borde inkludera dem på något vis. 



Vi missade precis färjan från Skåldö och fick vänta på nästa. Och inte mig emot - jag hade inga problem att roa mig i diket och färjan hade gärna fått ta ännu längre tid på sig att åka och vända. Kaj konstaterade roat att "det är inte ofta folk blir glada om man slänger av dem i diket". Men man har ju så mycket roligare i livet när det räcker med ett dike fullt av johannesört, vädd och kamomill och alla tillhörande småkryp...jag såg min första pärlemorfjäril för året men fick ingen bild - krypen var så aktiva i värmen att den aldrig satt still länge nog.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0