Aussienostalgi!

I dag gick en naturfilm om valar på svt (titta gärna på den! Valpatrullen, finns på svt play!). Den handlade om en räddningspatrull i västra Australien som ryckte ut för att rädda valar som fastnat i fisknät, hummertinor och liknande eller hamnat på stränderna, och det är en delvis sorglig film eftersom det inte alltid slutade lyckligt för valarna. Men den var samtidigt sååå nostalgisk att se eftersom det hela utspelade sig längs kusten i Perth-trakten (där jag var och jobbade på stränderna för några år sen)!

Om jag inte har fel för mig så var utgångspunkten för valpatrullen fiskeriverket norr om Perth, som ligger precis granne med en av mina fältlokaler. Rottnest island har jag också varit på, den lilla hummerfiskestaden Geraldton som omnämns har jag varit i, och storstaden det pratas om vid ett tillfälle är förstås Perth (för det är den enda storstaden i sydvästra Australien). Längs sträckan från Perth upp ungefär halvvägs till Geraldton har jag nog varit på precis varenda sandstrand! Vissa av dem ganska många gånger.

Tyvärr fick jag inte se några valar alls när jag var där. Och jag hoppades verkligen på det och tittade efter dem, jag visste att de migrerar förbi nära nog för att kunna ses från kusten. Men jag hade ingen tur alls med det. Nu fick jag ju se så mycket annat roligt i djurväg där så jag är nöjd ändå, men...en enda liten knölval hade väl inte varit för mycket begärt?


Man ser långt långt från de höga sanddynerna bredvid fiskeriverket, men nä, inga valar därute...




Men jag måste rätta mig själv. Några valar fick jag ändå se, för delfiner är ju faktiskt valar de också om än små sådana. I synnerhet den här som är av en mindre underart till flasknosdelfin, och som förutom på storleken skiljs från den vanliga på att den har prickig mage. Söt.



Kommentarer
Postat av: Per

Den filmen missade jag - men skall absolut kolla på svt play. Det har visats flera bra naturfilmer på TV den senaste tiden. Träffade du själv på några av djuren som sägs ha gett Rottnest Island dess namn?

2011-03-15 @ 13:04:07
Postat av: Kajsa

Japp, jag såg en tjock och orädd quokka vid en vägkant där jag cyklade förbi på Rottnest. Söt!



För de som läser detta och inte är insatta så finns det en liten, kompakt byggd wallaby vid namn "quokka" (dessa fantastiska aboriginska namn!) som bara finns på Rottnest Island och ett fåtal andra mindre öar i sydvästra Australien. Några av de första europeerna som kom till ön var holländare, de tyckte att quokkorna mest påminde om väldigt stora råttor och döpte därför ön till Rottenest, råttnästet.



Rottnest var tidigare fångkoloni, men är idag något av en guldgruva för ekoturismen - förutom quokkorna och de migrerande knölvalarna är ön mest känd som ett dyk- och snorkelparadis. Ön ligger mitt i den varma Leeuwinströmmen, som för med sig varmt vatten och massor av tropiska arter norrifrån och ger vattnen runt ön en märklig och artrik blandning av tropiska arter som normalt lever mycket längre norrut och lokala arter anpassade till de annars något kallare vattnen på de här breddgraderna (Perthområdet har något i stil med medelhavsklimat).

2011-03-15 @ 22:27:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0