Finlandsrapport

Nu är jag tillbaka efter en kort men intensiv resa i Österled. Här kommer en rapport.

För den som missat detta har jag alltså fått en postdoctjänst i Ekenäs, Finland. För den som inte vet vad en postdoc är, är det en temporär, tidsbestämd (ofta ett eller ett par års) forskartjänst som ofta innehas av forskare som nyligen disputerat (avlagt doktorsexamen). En postdoctjänst är ibland en "vanlig" anställning med lön (som i mitt fall), ibland ett stipendium. Min postdoctjänst är en del av projektet Green Islands, som i sin tur är ett EU-projekt. Projektet som helhet handlar om olika miljöfrågor i skärgårdsmiljö, och där jag kommer att jobba med ekosystemtjänster. Jag är anställd av den finska parten i projektet, forsknings- och utvecklingsinstitutet Aronia, baserat på yrkeshögskolan Novia i Ekenäs. I tisdags var det kick-off för projektet, i form av ett möte på Novia på tisdagen, middag på kvällen och sedan mer möte på onsdagen. Jag varvade också mötena med lägenhetsvisningar...

Om platsen: Ekenäs är en mysig och lagom pittoresk liten skärgårdsstad. Staden ligger på en udde med vatten på tre sidor. Centrum har typisk skärgårdsstadsbebyggelse bestående av massor av fina gamla trähus från 17- och 1800-talet och är k-märkt (eller vad nu den finska motsvarigheten är). Det finns en fin gammal kyrka och även en skampåle, och massa småbutiker. Att det är en mysig liten skärgårdsstad har förstås sina för- och nackdelar. En stor fördel som jag ser mycket fram emot är att slippa allt vad SL-kort, pendeltåg, tunnelbana och bussar heter och kunna gå eller cykla överallt (framför allt till jobbet). Men samtidigt som en pittoreks skärgårdsstad är en jättefin miljö att bo och jobba i, är samtidigt allt (från hyror till mat) ganska dyrt just på grund av stadens läge. Kan tänka mig att det även är nästan olidligt mycket turister nere i centrum om somrarna.

Jobbet då? Jo, rent fysiskt är jobbet på yrkeshägskolan Novias campus i Ekenäs. Novia utbildar yrkesgrupper som hortonomer, agrologer, skogsvetare, miljötekniker osv - lite åt SLU-hållet. Campus ligger nära centrum, är fint och till största delen ganska nybyggt. Huvudbyggnaden är ett nytt och modernt bygge, med en ganska strikt inredning med mycket grått och glas. Aronia i övrigt har sina kontor där, men jag och en av mina medarbetare kommer däremot att ha vårt gemensamma kontor i en annan byggnad på campus - ett gammalt lärarinneseminarium. Något vår chef lät lite urskuldande över, men Kaj och jag (japp, Kaj och Kajsa ska dela kontor, det bordse väl göra det enkelt att hålla reda på var vi finns) är väldigt nöjda med det och helt överrens om att hur snygg huvudbyggnaden än är så föredrar vi ändå charmiga träbyggnader från 1800-talet med träpaneler och stora kakelugnar överallt. Än så länge är det bara vi som har kontor i seminariet även om lektionssalarna används, men renovering pågår av huset och tanken är tydligen att hela Aronia ska flytta dit på sikt.

Och så har jag som sagt tittat på lägenheter. Flera stycken. Två av dem studentbostäder på campus (något av en nödlösning även om de var fina och campus i sig är fint och centralt beläget), och två små ettor i stan. Och i dag har jag tackat ja till den ena av dem, en liten liten etta lite i utkanten av stan, ungefär en km från Novia och en och en halv från centrum. Huset är jättefint, och lägenheten är nyrenoverad (faktum är att den i skrivande stund inte ens är färdigrenoverad) med en stor inglasad balkong. Enda nackdelen är att den är så liten (34 kvm) och har en öppen planlösning, vilket sammantaget gör den väldigt svårmöblerad.

Så de senaste dagarna har varit intensiva men effektiva. Allt är faktiskt ordnat i Ekenäs - jag har ett jobb, ett kontor, och någonstans att bo! Nu ska jag bara ordna allt här hemma också så jag kan flytta...

Kommentarer
Postat av: Per

Låter onekligen som ett intressant projekt (Green Islands)! Har det någon hemsida (kommer att ha) - eller annan presentationsform vad avser mål, upplägg, progress och resultat?

2011-03-11 @ 17:19:58
Postat av: Kajsa

Jovisst finns en hemsida, även om det inte är så väldigt mycket på den än eftersom projektet är nystartat. Det finns en länk i ett tidigare inlägg här på bloggen - titta under "resa i österled".

2011-03-12 @ 00:25:52
Postat av: Per

Såklart - den har jag ju sett; ursäkta mitt korta närminne :)

2011-03-12 @ 19:12:21
Postat av: Kajsa

;)

2011-03-12 @ 20:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0