Bredband i Ekenäs

Långt om länge har jag nu äntligen lyckats skaffa mig bredband hemma i Ekenäs, vilket känns väldigt lyxigt efter över en månad utan.

Så här går det till att skaffa bredband i Ekenäs:

Jag beställde bredband över internet från den lokala leverantören som mitt husäranslutet till, sedan tog det över en vecka innan de hörde av sig (se förra inlägget om "Ekenästid"). De ringde i torsdags, och idag kom det hit två personer för att installera bredbandet. Huset där jag bor är redan anslutet till bolaget ifråga, så allt som behövs är en dosa och ett par sladdar föratt jag ska kunna använda det. I min lägenhet i Sverige har jag en dosa av exakt samma typ, där fick man den och sladdarna på posten och kopplade in det hela själv (inte svårt), men i Finland krävs det tydligen två proffs som kommer hem och gör det. Vilket inte är mig emot så länge de inte tar extra betalt för det.

När de kom konstaterade de att de inte hade grejerna de behövde med sig (dvs de hade inte med sig sakerna de var här för att installera...), så de fick åka tillbaka till butiken och hämta det. Men de kom snart tillbaka, och den ena tog itu med att skruva upp dosan på väggen medan den andra tittade på - väldigt effektivt. Är bredbandsinstallatörer månne som trollkarlar som behöver en lättklädd tjej som står vid sidan om när de jobbar för att distrahera publiken så att de inte fattar trixen? Nu var tjejen ifråga visserligen inte lättklädd (som tur var) men någon praktiskt nytta verkade hon inte göra heller. Inte för att det behövdes, för att skruva upp en dosa på väggen och koppla i två sladdar - kanske kommer de hem till en två stycken för att man ska känna att man får valuta för sina pengar? För Finland är tydligen känt för att ha dyra och långsamma bredband. Men nu är det gjort och det fungerar! Fantastiskt!   

Kommentarer
Postat av: Per

Kan det möjligen vara så, att "bandet" var så väldigt brett, att det krävdes två hantlangare för att släpa hem det till dig? Grattis till den nya anslutningen!

2011-05-31 @ 15:23:01
Postat av: Kajsa

Ja så var det säkert.

2011-06-06 @ 18:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0