Marina subsidier med fjäderplymer

I min doktorsavhandling fanns det en djurgrupp som var minst lika viktig som spindlarna, men som ni sällan fått se bilder på här på bloggen. Det är för att de ofta är väldigt små och sällan sitter stilla, så de är svåra att fotografera - fjädermyggor (Chironomidae). De här krypen är mest kända som vattenlevande röda larver - de har hemoglobin, därav den röda färgen, och det är oftast larverna man träffar på både i vetenskaplig litteratur och annars (de används att mata akvariefiskar med och kallas då ofta "blood worms"). Men som vuxna kommer de upp ur vattnet i stora svärmar, som ofta ses "dansa" över vattnet. Myggorna är små (ofta väldigt små) med antenner formade som stora buskiga fjäderplymer på huvudena (i synnerhet hannarna), och de utgör en stor och viktig födokälla för rovdjur på stränderna, framför allt spindlar. De sticks inte.

Fjädermyggor är generellt sötvattensdjur, men de finns även i Östersjön. Och här i Ekenäs som ligger på en halvö ser man dem även hemma hos mig, och jag bor ändå en halv kilometer sådär från havet med skog och villaområden mellan mitt hus och vattnet - fjädermyggor anses allmänt stanna väldigt nära vattnet även som vuxna, eftersom det är där honorna lägger ägg. Men klotspindlarna som bor på min balkong utnyttjar marina subsidier ganska friskt för tillfället - de har mer fjädermygg än något annat i näten, och då är balkongen ändå inglasad så man kan undra hur mycket mer fjädermyggor de spindlar som bor utomhus äter? Tror att jag ska se om jag kan hitta lite hjulnät också runt huset och se om jag kan inkludera dem i nätmätningsprojektet. Hade varit kul att sätta några klisterfällor också - måste kolla om de har något flugpapper i affären...

En blåsig kväll här när myggen var tvungna att landa och sitta still långt nere i vassen för att inte blåsa bort, lyckades jag äntligen få hyfsade bilder på fjädermyggor. De här bilderna hade jag velat ha medan jag doktorerade, till presentationer, avhandlingen m.m...Det är så dags nu, men fina är de, chirrarna, med sina plymer och guldglittriga hår.








Plymer som på en cirkushäst...fast en väldigt konstig cirkushäst. Cirkusmygga?




Det här är en av de större arterna, de är bara lite mindre än stickmyggor. Det finns en ljusgrön art (kan vara flera arter) som flyger här nu, ska försöka få bilder på dem också för de är jättevackra. Men det kan bli svårt för de är mycket mindre än de på de här bilderna (mindre än hälften så stora).

Kommentarer
Postat av: Per

Märkligt antennutseende! Vad är den evolutionära finessen - d v s varför (till vilken specialnytta)denna "konstruktion"?

2011-05-25 @ 20:35:31
Postat av: Kajsa

Det är hannarna som har plymer, och de använder dem för att hitta honorna. En fjädermyggas vuxna liv är ganska kort, så det gäller att kvickt hitta en partner på den tid som finns, och för det är antennerna (som fungerar som bl.a. lukt- och känselorgan) viktiga. De plymformade antennerna ger en väldigt stor yta för olika sinnessensorer, som gör att hannarna lättare kan t.ex. fånga upp feromoner som honorna utsöndrar och känna luftvibrationerna från honornas vingar.



Samma lösning finns även hos en annan myggfamilj, tofsmyggor (Chaoborus) som också har larvstadier i vatten.

2011-05-27 @ 09:32:27
Postat av: Per

Således ingenting som kan hänföras till ornat (vilket jag kanske först trodde); utan en ren optimering av sinnesreceptorernas funktionella känsklighetsområde.

2011-05-27 @ 14:52:00
Postat av: Kajsa

Ja, troligen. Men det ena utesluter ju inte det andra...

2011-05-27 @ 15:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0