De flesta mailen till mig är inte till mig!

Vår jobbmail på Novia är belamrad med en försvarlig mängd skräppost. Något som förstås inte är anmärkningsvärt i sig, men jag finner det ändå lite märkligt att Novia har ett så dåligt skräppostfilter med tanke på hur överdrivet hårt man tar på datorsäkerheten här annars. Jag får inte själv koppla in en skrivare eller installera Google Earth på min dator, men Nigerias befolkning och diverse andra  kan uppenbarligen skicka mail till mig utan problem. Jag har aldrig haft en mail där så mycket skräppost slinker igenom - när jag började på Novia var det nog faktiskt första gången jag såg ett nigeriabrev på flera år.

Och skräpposten är ändå bara en del av alla mail som inte är till mig. De är ändå enkla att hantera, bara att slänga direkt utan att öppna. Värre är den enorma mängd grupputskick som oftast inte gäller mig, men som man ändå ofta måste öppna eftersom de rent teoretiskt skulle kunna innehålla relevant information. Kanske. 

Nyhetsbrev som oftast är totalt irrelevanta om man inte är inblandad i undervisningen (Novia är är ju en högskola, så huvudverksamheten är förstås undervisning men det sysslar ju inte just jag med alls här). Rektorsbrev till all personal (även de i stort sett alltid irrelevanta). Information om kurser och kursscheman och annan undervisningsrelaterad information (irrelevant om man inte hör till den undervisande personalen). Information från cafeterian (kan visserligen vara av intresse men varför inte lägga det på hemsidan istället för att skicka det direkt till mig på mail). Mail om firande av födelsedagar och avtackningar av folk som inte jobbar på min avdelning och som jag inte känner. Mail om att det saknas kaffemuggar i pentryt. Mail om händelser på skolan, studentaktiviteter med mera. Mail om tekniska och praktiska frågor som skrivare, blanketter, företagsrabatt på tågen med mera. En del mail är på finska vilket gör mig smått orolig för då kan jag ju inte avgöra om det är viktigt eller inte, men jag har bestämt mig för att om det verkligen är viktigt på en högskola där huvudspråket är svenska så skickar man det på både svenska och finska och kanske (när det gäller Aronia som ju är en forskningsinstitution) även på engelska. Så mail på enbart finska slänger jag numera direkt.  

Sen har vi de fall där någon svarar på grupputskick och svarar alla istället för bara avsändaren... 

Det blir väldigt många mail det här. Jag tror att minst 3/4 av alla mail jag får är mail som är mer eller mindre irrelevanta för min del men som jag ändå måste öppna och titta på för att kunna avgöra det (dvs ej inräknat skräpposten). Och även om jag på ett sätt kan tycka att visst, det kanske är trevligt att ha koll på vad som försiggår på högskolan i stort (te.x. via sådant som Novias nyhetsbrev eller rektorsbrev) så är det inte värt den tid det tar.

Det är för övrigt intressant att företag är oroliga över sådant som att folk använder facebook på jobbet, samtidigt som man tillåter att mailen används så här och rentav tycker det är bra. På ett såpass stort företag som en högskola är detta ständiga informationsflöde via mailinglistor en väldigt mycket större tidstjuv.

Och inget av det här är ju något nytt. Bara irriterande. Och jag tycker att det är extra irriterande nu eftersom jag inte upplevt det i den här omfattningen tidigare. Visst skickades det mycket information via mailinglistor även på Botan i Stockholm, och visst var det även där irriterande ibland, men inte i den här omfattningen. Där fick man inte heller information från alla på hela universitetet, utan bara från den egna institutionen eller avdelningen så det var oftast mer relevant. Jag står på några mailinglistor privat också, och visst kan en del av informationen som skickas på de listorna också vara irrelevant, men det är inte alls lika illa och där kan jag ju bara stryka mig från listan om jag vill.

Så, nu har jag gnällt färdigt tror jag. Och kom håg att om någon av er läsare sitter med massa använda kaffemuggar från Aronia på sitt rum, var vänlig återbörda dem till Aronias pentry. Ska ni dricka kaffe på rummet, använd era egna muggar. Och har du inte råd att köpa dig en egen kaffemugg så har Mr Buhari i Nigeria ett lukrativt affärserbjudande bara för dig.


"Upplysningen stiger sa bonden - hissade lampan i taket"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0